'Liever iemand met passie dan met een diploma'

Joost van Beek, General Manager Jaz in the City

Nieuws - 2016-10-17

Naast de Ziggo Dome in Amsterdam-Zuidoost verrijst een nieuw hotel: Jaz in the City. Even swingend als het klinkt, met ‘millennials’ – de twintigers en dertigers van nu – als de belangrijkste doelgroep.

Uiteraard zijn de laatste technologische snufjes aanwezig. “Maar hospitality blijft draaien om mensen”, stelt General Manager Joost van Beek. “Mensen met een oprechte passie. Die heb ik het liefste.”

Van en voor millennials

Van Beek is een hospitality-man in hart en nieren. Hij begon op de hotelschool en maakte carrière bij NH Hotelgroep. Vervolgens werd hij benaderd door de Duitse hotelketen Steigenberger om een nieuw hotel op te zetten, speciaal voor de aanstormende doelgroep: de millennials. “We hebben daarvoor onderzoek gedaan naar wat de doelgroep belangrijk vindt. Daaruit blijkt dat je toegevoegde waarde moet bieden. Wees authentiek, bied een bijzondere beleving. Bij ons draait het om muziek. Dat bindt ons hotel met onze gasten.”

Van balie naar dj-tafel

Een hotel voor millennials leidt tot consequente keuzes. “Millennials begeven zich online, daarom zijn we zo veel mogelijk paperless. Bij ons geen foldertjes maar informatie op onze app. Daarmee check je in en ontvang je een digitale sleutel. De app is er ook voor onze medewerkers die met hun iPads plaatsonafhankelijk werken. Ze staan niet de hele dag achter de balie. Sterker nog, een balie hebben we niet nodig. Die vormen we om tot een dj-tafel.”

Passie delen met gasten

Medewerkers hoeven van Van Beek geen passende scholing te hebben. “Ik heb liever mensen met passie, want passie kun je niet aanleren.” De medewerkers delen hun passie voor muziek en Amsterdam met de gasten. “Interessante content plaatsen ze op ons narrow-castingsysteem en op ons social mediaplatform, waarmee ze samen met onze gasten ervaringen delen. Daarmee zorgen we voor co-creatie van ons merk.”

Socialmedia leidend

Hospitality heeft lang stilgestaan, volgens Van Beek. “Met ons hotel maken we een inhaalslag. En we zijn flexibel genoeg om op nieuwe ontwikkelingen in te springen. We blijven trouw aan een filosofie waarin de millennial centraal staat. Welke stappen we verder gaan zetten? Ik denk dat de hele sector nog meer rekening moet houden met social media. Boekingen, reviews: de nieuwe reiziger zal zich laten leiden door wat vrienden over een hotel zeggen. Dat brengt je als hospitality-professional terug tot de basis: zorg voor een oprechte service en goede feedback. Daar draait het uiteindelijk allemaal om.”