'Wil je echt klantgericht zijn? Maak een keuze!'

Nieuws - 2016-10-17

Op de juiste manier bouwen aan de toekomst van uw bedrijf? Experts inspireren en geven antwoord tijdens de Week van de Ondernemer. Steven van Belleghem is marketing professor en deelt graag zijn waardevolle adviezen.

Wat is uw ultieme advies voor ondernemers?

"Maak een keuze wat voor type bedrijf je wilt zijn en ga het doen! Staat het alleen in je bedrijfspresentatie dat jouw bedrijf klantgericht is of ben je écht klantgericht? Veel ondernemers zeggen dat ze klantgericht zijn, maar uit onderzoek blijkt dat slechts 8% het daadwerkelijk is. Neem beslissingen die bewijzen dat je klantgericht bent!"

Waarom is dit zo belangrijk?

"In 5 jaar tijd is de technologie geëvolueerd. Als gevolg daarvan is de klant steeds veeleisender geworden. 'New Style Players' zoals ik die noem, gaan veel verder in hun klantgerichtheid. Bedrijven als Zalando bijvoorbeeld. Je kunt 24/7 bestellen, hebt het soms dezelfde dag al in huis, kunt alles zonder extra kosten terugsturen, etc. Dit is nu eigenlijk de norm geworden in alle markten waardoor klanten deze klantgerichtheid ook verwachten bij andere bedrijven. Als ondernemer kun je eigenlijk alleen maar volgen. Niet meedoen is geen optie."

Wat betekent dit concreet voor ondernemers?

"Als ondernemer moet je ook aan de slag met de digitale klantgerichtheid. Dat is eigenlijk een minimale vereiste, daar kun je tegenwoordig niet meer omheen. Gebruik dan deze checklist "Fun, Easy, Fast". Het moet vooral leuk zijn, makkelijk en snel uitvoerbaar. Maak het jezelf niet te moeilijk. Waar je als ondernemer echt het verschil mee kan maken is het 'menselijke' in je dienstverlening. Bouw een emotionele band op met je klant die gebaseerd is op empathie en creativiteit. Zo bouw je een ander type klantrelatie op en word je extreem klantgericht."

Kunt u een voorbeeld van een ondernemer noemen die dit succesvol doet?

"Ik ben fan van mijn vishandel. Deze blinkt uit in het verlenen van persoonlijke service. Zij kennen elke klant, weten wie wat koopt, passen hun service aan aan de wensen van de klant en zijn ongelooflijk succesvol! Zij passen het 'menselijke' op een zeer succesvolle manier toe. Hier kunnen grotere bedrijven echt van leren."

Doet u het zelf (als ondernemer) ook?

"Ik probeer het te doen, maar het kan natuurlijk altijd beter. Je moet constant naar jezelf kijken vanuit de ogen van de klant. Ik probeer klanten (en niet-klanten) écht te helpen met het klantgericht maken van hun organisatie door veel content over dit onderwerp te delen en online gratis toegankelijk te maken. Ook maak ik opdrachten persoonlijk door altijd een persoonlijke noot toe te voegen."

Meer weten?

"Kom naar mijn keynote 'Extreme klantgerichtheid' tijdens de Week van de Ondernemer 2016 aangeboden door Ziggo of lees mijn boek 'When digital becomes human'."