Investeren in online profileren - 6 tips

Nieuws - 2016-10-17

De Nederlandse ondernemer heeft nog wat te leren als het gaat om online profilering. We zijn te bescheiden, te weinig zichtbaar en hebben niet altijd door hoe belangrijk marketing is.

Dat signaleert no-nonsense business mentor en vrijheidsondernemer Jeanet Bathoorn. Ze deelt hier haar tips voor een goede online présence:

  1. Zorg dat uw LinkedIn-profiel op orde is
    “Een professioneel profiel op LinkedIn is een must voor iedere ondernemer. Begin hier als starter meteen mee en zorg daarna dat je online profilering up-to-date blijft. De belangrijkste tip hierbij: schrijf je profiel voor je droomklant.”
  2. Investeer in een goede, professionele website
    “Het is het waard om hierin te investeren. Zorg voor een url met je naam, zodat mensen je makkelijk kunnen vinden. Heb je al een bedrijfswebsite? Je kunt ook en en doen. Al blog je alleen maar op je persoonlijke site, het helpt voor je vindbaarheid.
  3.  Durf jezelf in de markt te zetten
    “Nederlanders zijn vaak te schuchter, bescheiden en te weinig zichtbaar. We vinden het moeilijk om te zeggen van onszelf dat we een expert zijn. De Amerikanen zijn hier veel beter in. Neem daar een voorbeeld aan, maar doe het op een Nederlandse manier. Geen schreeuwerige teksten of hysterische knoppen op je website of via social media, maar subtiel. Kijk eens hoe anderen het doen. Gebruik hun technieken, maar blijf wel jezelf. Authentiek en eerlijk overkomen, is zo belangrijk.”
  4. Wees zichtbaar via allerlei kanalen
    “Er zullen ondernemers zijn die zeggen dat ze zonder social media kunnen, maar 80 tot 90 procent kan dat niet. Het is dé manier om potentiële klanten te laten zien wat je doet, dat je goed in je werk bent en zo die klanten binnen te halen. Het hangt van je doelgroep af voor welk medium je kiest, maar doe iets. Ik verbaas me er regelmatig over dat mensen een matig LinkedIn-profiel hebben of een niet al te goede website. Zij hebben niet door hoe belangrijk marketing is voor je zichtbaarheid. Het is niet nodig om jezelf honderd keer per dag in de schijnwerpers te zetten, maar zorg wel dat je dagelijks iets plaatst op Twitter, je Facebookpagina of een ander medium.”
  5. Bouw een netwerk op
    “Via social media kun je vrij makkelijk met mensen in contact komen. Zet er als je een uitnodiging stuurt even kort bij waarom je een connectie wilt maken. Like vervolgens de berichten of artikelen die contactpersonen delen, stel vragen en laat zien dat je zelf ook openstaat voor anderen.”
  6. Houd vol
    “Een netwerk en een naam opbouwen kost tijd. Investeer hier dus ongeveer een half uur per dag in en blijf dat doen. Zie het als een langetermijninvestering. Uiteindelijk gaat het zijn vruchten afwerpen."

Over Jeanet Bathoorn

Jeanet Bathoorn is no-nonsense business mentor en vrijheidsondernemer. Ze helpt MKB-ondernemingen en ZZP’ers om zich online te profileren, zodat ze zichtbaarder worden, meer impact hebben en hun omzet zien stijgen om zo ook vrijheidsondernemer te worden. Bathoorn schreef de boeken Get Social+ en Get Social in Business, waarvan ruim 25.000 exemplaren zijn verkocht. Ook schreef ze een e-book over Pinterest en het Marketing Handboek voor een Succesvolle Praktijk. In april verschijnt haar nieuwste boek, 50 verdienmodellen. Ze is regelmatig als expert te zien en te horen op televisie en radio.