In 7 stappen naar meer omzet via LinkedIn

Nieuws - 2016-10-17

"LinkedIn is een grote Gouden Gids", vindt LinkedIn-trainer Henk-Jan Geel. "Je hebt jouw connecties, meestal zo’n 500, en de rest: zo’n 6 miljoen in Nederland.

De kans dat je meer omzet haalt uit die groep van 6 miljoen is groter dan uit die groep van 500." Geel legt uit hoe u in zeven stappen meer omzet kunt halen uit het zakelijke online netwerk.

1. Zet LinkedIn uit

"Voor even dan, want eerst is het belangrijk om voor jezelf te bedenken wat je wil bereiken. Veel ondernemers hebben moeite met een doel stellen. Probeer voor jezelf helder te maken in welke branche je wilt werken en in welke regio. Als je weet wat je wilt, kun je op zoek gaan naar je klanten."

2. Bepaal met wie u in contact wil komen

"Met wat voor bedrijven en welke mensen wil je in contact komen? Bepaal voor jezelf welke functies de mensen met wie jij contact moet leggen, hebben. Is het bijvoorbeeld iemand van de financiële administratie? Zodra je dat weet, kun je gericht zoeken.”

3. Zoek op functie via LinkedIn

"Je kunt op voor- en achternaam zoeken op LinkedIn, maar in deze fase weet je vaak nog niet hoe de mensen heten. Je kunt ook zoeken op functie. Verfijn je zoekopdracht en de, zeg tien, mensen die je overhoudt zijn de mensen met wie je moet gaan koffiedrinken."

4. Bekijk profielen

"Voordat je die afspraak maakt om koffie te gaan drinken, moet je weten of dit de personen zijn in wie jij tijd wilt investeren? Als het goed is, kun je dat al zien aan hun profiel. De ander kan zien dat jij op zijn of haar profiel hebt gekeken en dat kan in je voordeel werken. Je naam blijft misschien wel hangen en dat is fijn als je later contact opneemt met diegene. Maar als je het vervelend vindt dat anderen zien dat je op hun profiel hebt gekeken, kun je die optie gewoon uitzetten bij je privacy & settings: "select what others see when you've viewed their profile". Je kunt dan zelf ook niet meer zien wie bij jou heeft gekeken."

5. Zorg dat u in contact komt

"Als je al eerstelijns connectie bent, is het simpel. Dan kun je diegene eens opbellen. Bij een tweedelijns connectie kun je zien wie jullie tussenpersoon is. En die tussenpersoon kan jou waardevolle informatie geven en je wellicht introduceren. Het werkt soms beter als je contactgegevens opvraagt en vraagt of je de naam van de tussenpersoon mag noemen. Dan houd je alles volledig in eigen hand. Je triggert met je vraag misschien ook wel weer die contactpersoon, want die kent wellicht weer mensen die jou ook kunnen helpen. De derdelijns connecties kun je googelen, want via LinkedIn heb je in elk geval hun naam gevonden. Of bel zijn of haar werkgever op en noem de naam van degene die je wilt spreken. Als je samen in een LinkedIn-groep zit, kun je iemand overigens een persoonlijk bericht sturen."

6. Contactverzoek sturen

"Is het eerste contact gelegd? Stuur dan een contactverzoek. Als je het eerder doet, kan het zijn dat de persoon met wie je wilt linken niet weet wie je bent en daardoor niet ingaat op je verzoek."

7. Plaats regelmatig relevante updates

"Nu je gelinkt bent met de juiste personen, moet je zorgen dat je hun interesse vasthoudt. Plaats dus regelmatig relevante updates op je profiel. Laat zien waar jouw kennis zit, zodat je top-of-mind blijft bij de ander."

Over Henk-Jan Geel

Henk-Jan Geel (1971) is LinkedIn-trainer en social marketeer. Hij is oprichter van Bright Mind Media en online sinds 1995. Hij adviseert ondernemers hoe ze social media kunnen inzetten om hun doelgroepen en doelstellingen te bereiken en doet dat via onder meer workshops en trainingen (ook in-company) over Facebook en LinkedIn.