MKB geeft zichzelf een 7,4 voor klantgerichtheid

Nieuws - 2016-10-17

89% van het MKB heeft het gevoel dat de klant centraal staat in zijn of haar bedrijf. Ondernemers geven zichzelf gemiddeld een 7,4 als het om klantgerichtheid gaat. Wanneer echter gevraagd wordt hoe het zit met een aantal voorwaarden voor klantgerichtheid, blijkt dat het daarmee toch minder goed gesteld is.

Dat blijkt uit het Nationaal Ondernemers Onderzoek ‘Hoe klantgericht is het MKB?’. Dit onderzoek werd uitgevoerd door de Week van de Ondernemer in samenwerking met Ziggo Zakelijk en Rik Vera, specialist in extreme klantgerichtheid. Het onderzoek werd gedaan onder 3500 ondernemers in Nederland, allen bezoekers aan de Week van de Ondernemer.

De ondervraagde ondernemers bezochten tijdens de Week van de Ondernemer de workshops van klantgerichtheidsgoeroes Steven van Belleghem en Rik Vera die daar namens Ziggo Zakelijk aanwezig waren. Hun boodschap: “Om de klant van de toekomst te kunnen vasthouden moet jeextreem klantgericht worden. De klant is steeds meer verwend, gewend aan de Zalando’s van deze wereld.”

Maak contactmogelijkheden makkelijk

Een van de voorwaarden om extreem klantgericht te worden is dat de contactmogelijkheden voor klanten zo eenvoudig mogelijk en makkelijk zijn. Driekwart van de ondernemers geeft aan dat dit bij hen het geval is. Ook is het belangrijk dat je website volledig is ingericht op gebruiksgemak. De meerderheid van de ondernemers geeft aan dat dit niet het geval is (55%). Ook wordt klantendata door meer dan de helft van de ondernemers niet gebruikt om service naar klanten te verbeteren (53%). Ondernemers kunnen op deze punten hun klantgerichtheid nog aanzienlijk verbeteren.

En wat hebben zij geleerd?

89% van de ondervraagde ondernemers geeft aan dat de workshops over klantgerichtheid, die zij tijdens de Week van de Ondernemer bezochten, hen nieuwe inzichten hebben gegeven. Meer weten? Bekijk de video’s van Steven van Belleghem en Rik Vera over wat extreme klantgerichtheid nu eigenlijk is en krijg tips om dit in jouw organisatie toe te passen.

Nationaal Ondernemers Onderzoek

De Week van de Ondernemer doet vanuit het Nationaal Ondernemers Onderzoek het gehele jaar onderzoek naar de belangrijkste uitdagingen van ondernemers. Uit dit onderzoek blijkt dat 39% van de ondernemers in 2016 scherper wil krijgen wat de klant nu echt wil. In het onderzoek over klantgerichtheid wordt hier verder op ingezoomd.