'Van grijze muis naar paradijsvogel'

Nieuws - 2016-11-03

Jeroen Wilhelm is van huis uit marketeer. "Toen ik de overstap maakte naar de hospitality-branche, schrok ik van de beperkte digitale bewustzijn bij veel ondernemers", zegt de oprichter van marketingplatform Elke Plek. "Als zij zich online niet beter presenteren en meer aansluiten op de specifieke behoefte van de klant, krijgen ze het heel moeilijk."

Online boeken

Een verouderde website met slechte foto’s of een agenda om reserveringen met de pen te noteren; Wilhelm komt het geregeld tegen in de travel- en leisuremarkt. "Van de 100 bedrijven kun je bij 60 niet online boeken. Waarom? Men vindt het eng om ongezien gasten toe te laten. Voor een groepsaccommodatie kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar een normale campingboeking, dat wil de consument van vandaag online regelen."

Profiel kiezen

Als marketeer voelt Wilhelm dat hij nog heel wat missiewerk heeft te verrichten. "Ook de overgang van aanbod- naar vraaggericht denken is bij veel ondernemers niet aanwezig. Ze bieden een mooi chalet aan, een opgeknapte speeltuin, maar weten niet wat hun gasten echt willen. Hun presentatie kan veel beter. Dat begint bij het kiezen van een duidelijk profiel. Op welke consumentengroep richt je je? Kies, dat is de belangrijkste eerste stap. Je kunt je niet richten op én ouderen én kinderen."

Aanbod overstijgt vraagt

Door de opkomst van internet en relatief nieuwe bedrijfsmodellen als Booking.com en Airbnb is de ‘macht’ in de sector verschoven naar de consument. Bovendien overstijgt het aanbod de vraag. "Het komt er daarom op aan om je overtuigend online te profileren en je aan te sluiten op de behoefte van een specifieke doelgroep. Bied je niet iets exclusiefs aan, dan moet je concurreren op prijs met alle risico’s van dien."

Over een paar jaar gaat de jongere generatie met vakantie. Die verwacht niets anders dan online aanwezigheid van campings, hotels en parken.

Elke Plek: van aanbod- naar vraaggericht

Met Elke Plek biedt Wilhelm namens branchevereniging RECRON een antwoord op boekingssites als Booking.com. "Ondernemers betalen hoge provisies aan deze sites. Dat is bij ons niet zo. We zijn er echt voor de branche en opereren net als Funda zelfstandig. We zijn nu druk bezig om de deelnemers te helpen zich vooral vraaggericht te profileren. Aan de hand van leisure-leefstijlen – consumentprofielen opgesteld door RECRON – krijgen ze inzicht in de behoefte van hun gasten. Daarop pas je je aanbod aan. Misschien zet je dan niet een accommodatie prominent op je website, maar een interessant evenement in de buurt. Als het je lukt vraaggericht te denken, ben je al een heel eind."

Online aanwezig zijn

Vanwege het overaanbod verwacht Wilhelm toch dat veel bedrijven zullen sluiten. "Wie het wel gaan redden, zijn de ondernemers die innoveren. Over een paar jaar gaat de jongere generatie met vakantie. Die verwacht niets anders dan online aanwezigheid van campings, hotels en parken. Dat vereist een professionaliseringsslag: zorg voor een duidelijk profiel, voor goede, sfeervolle foto’s op je site. Met Elke Plek helpen we ondernemers die slag te maken. En we sporen ze aan om iets unieks te bieden. Wees geen grijze muis, maar een paradijsvogel."