'Gemeenten moeten nu de regie nemen'

Maak de binnenstad aantrekkelijker!

Nieuws - 2016-10-17

Het koopgedrag van mensen verandert en als steden hier niet op anticiperen, blijven consumenten weg uit het centrum. Tijd voor actie dus, bepleitte spreker Cor Molenaar tijdens het retail event Terug naar de verleidelijke binnenstad. “De bal ligt bij de gemeenten”, aldus de hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit.

Molenaar weet waarover hij praat. Hij is naar eigen zeggen ‘dag en nacht’ bezig met het thema dat 10 september in Den Haag centraal stond: hoe kunnen we de binnenstad weer aantrekkelijk maken? Molenaar schreef sinds 2009 vijf boeken over winkelen en koopgedrag.

“Het besef dat er sprake is van disruptie en niet alleen maar van voor- of achteruitgang moet bij een heleboel mensen nog komen”, zegt de hoogleraar. “Ook tijdens het event zag ik een duidelijke splitsing tussen mensen die verandering willen en mensen die de hakken in het zand zetten. Over die laatste categorie maak ik me zorgen.”

Innovatieve oplossingen

Het gaat namelijk niet goed met de binnensteden. “Er is veel leegstand, winkeliers trekken weg. Binnensteden zijn van oudsher ontmoetingsplekken, maar ze worden helemaal uitgehold. Als we weer een hedonisch centrum willen, een plek waar mensen zich lekker en gelukkig voelen, moet er iets veranderen. Klanten hebben een keuze om te gaan winkelen en moeten dus worden gemotiveerd. Dit vraagt om innovatieve oplossingen.”

Alle partijen – gemeenten, retailers, vastgoedsector en centrummanagement – moeten hiervoor gezamenlijk optrekken. Maar de gemeenten moeten in de regierol gaan zitten, vindt Molenaar. “De gemeente is namelijk de grootste belanghebbende. Als het winkelgebied niet leuk is, blijven de mensen weg en redden de winkels het niet. En als de ziel uit het centrum verdwijnt, betekent dat een verlaging van de levensvatbaarheid van die stad. De gemeente moet er dus voor zorgen dat ‘het warenhuis’ aantrekkelijk is.”

Bewustwording

Molenaar hoopt dat hij met zijn lezing tijdens het event voor ‘bewustwording’ bij alle partijen heeft gezorgd. “Ik probeer altijd de problematiek dicht bij de mensen te brengen, door ze te laten kijken naar hoe bijvoorbeeld hun partner of kinderen winkelen. En ze niet alleen de verandering in het koopgedrag te laten zien, maar vooral wat die verandering betekent.”

De overtuiging dat er iets moet gebeuren, is er wel, merkt de hoogleraar. “Maar de vraag is hoe hoog de noodzaak tot verandering wordt ervaren. Dit soort bijeenkomsten helpen. Men ziet dat het probleem breder is dan alleen de eigen stad en door de interactie met elkaar wordt duidelijk dat men van elkaar afhankelijk is. Nu is het zaak dat Ziggo in gesprek gaat met de partijen om te kijken hoe de winkelcentra met behulp van technologie kunnen worden klaargemaakt voor de toekomst.”

Molenaar heeft vijf boeken over dit onderwerp geschreven. Zijn laatste boek – Kijken, kijken, anders kopen – verscheen eerder dit jaar. We mochten vijf exemplaren weggeven. Inschrijving hiervoor is inmiddels gesloten.