Foodblogger creëert eigen merk

Nieuws - 21-06-2017

Via haar website Foodless.nl helpt Carlijn Bröring mensen met een intolerantie voor gluten en lactose. Een nuttig en belangrijk concept, waarmee deze ‘foodblogger’ eerder dit jaar werd verkozen tot Freelancer of the Year.

Carlijn Bröring is een goed voorbeeld van een ZZP’er die zichzelf succesvol als merk weet te profileren.

Lekker en gezond eten

Gezelligheid en eten staan voor veel mensen in direct verband met elkaar. Voor degenen met een voedselallergie of –intolerantie is de eerste associatie met eten niet direct 'gezelligheid' - de typische feestdagen, of juist de regelmatige bbq's en borrels in de zomermaanden kunnen zo een regelrechte kwelling zijn. Wie producten met gluten of lactose niet verdraagt, kan zich onder meer oriënteren op Foodless.nl. Daar publiceert Bröring de lekkerste allergievrije recepten en andere informatie over dit onderwerp. Bröring: “Ik wil op de site laten zien dat je ook met een voedselintolerantie lekker en gezond kunt eten. Ook geef ik bijvoorbeeld tips over restaurants waar je goed terecht kunt, zelfs als je een voedselintolerantie hebt”, aldus Carlijn.

Groeiambities vormgeven

Met haar site trekt Carlijn maandelijks ruim 10.000 unieke bezoekers. Ook de jury voor de Freelancer of the Year Award was er van overtuigd dat Foodless.nl voorziet in een behoefte. Carlijn werd in 2015 bijna unaniem verkozen tot winnaar: “Het is mijn ambitie om met Foodless uit te groeien tot autoriteit binnen dit vakgebied. Deze uitverkiezing met alle publiciteit hielp daar mooi bij. Mogelijk kan ik nu ook mijn groeiambities sneller vorm geven. Komend jaar hoop ik iemand parttime aan te nemen of in te huren, onder meer voor contentcreatie op de site.”

Op de voorgrond treden

Ben je als ZZP’er iemand die ‘slechts’ een klus uitvoert, of ben je een merk? Voor Carlijn is het antwoord op die vraag duidelijk: zij is boegbeeld van haar eigen site. “Ik denk dat de vraag of je jezelf wel of niet als merk moet neerzetten, afhangt van wat je wilt bereiken en de diensten die je levert. Met Foodless heb ik er bewust voor gekozen om zelf op de voorgrond te treden. Vanaf het begin heb ik social media omarmd, met alle openbaarheid die daarbij komt kijken. Ik laat bijvoorbeeld ook zien wat ik zelf eet en lekker vind. Dat moet bij je passen en je moet je merk ook bewaken. Ik zal op mijn site bijvoorbeeld geen recensie geven van producten waar ik niet achter sta. Verder kijk ik ook behoorlijk kritisch naar mensen en bedrijven met wie ik al dan niet wil samenwerken. Dat moet voor beide partijen iets toevoegen.”

Als ZZP’er je eigen merk zijn? Vier nuttige tips:

  • Denk goed na of je echt je eigen merk wilt zijn
  • Blijf dicht bij jezelf
  • Geloof in wat je doet
  • Tel eerst tot 10 voor je iets op social media plaatst