'Enactus geeft studenten sociaal besef'

Nieuws - 2016-10-17

Als een van de partners van Enactus ondersteunt Ziggo sinds enkele jaren een internationaal netwerk van studenten die zich inzetten voor maatschappelijke projecten. Daarmee leveren de deelnemende studenten een waardevolle bijdrage aan een betere, duurzame wereld.

In het zadel helpen

Sinds de oprichting in 1975 zet Enactus zich in voor het verbeteren van de kwaliteit van leven, voor mensen die dat nodig hebben. De non-profitorganisatie is actief in 36 landen, en biedt studenten een platform om zich in te zetten voor maatschappelijke projecten. "Die initiatieven zijn heel divers van aard. Het kan bijvoorbeeld gaan om eenzame ouderen, vluchtelingen of jongeren met een Wajong-uitkering. Onze projecten zijn erop gericht om kwetsbare mensen weer in het zadel te helpen, zodat ze volwaardig deel kunnen uitmaken van de maatschappij. Daarbij zetten we in op ondernemerschap bij de studenten, die bijvoorbeeld ook verantwoordelijk zijn voor zaken als marketing en financiering van het project", vertelt Marije Adriaansens, Country Leader van Enactus Nederland.

Samen met bedrijfsleven en onderwijs

Voor de ontwikkeling en uitvoering van de projecten werkt Enactus samen met het internationale bedrijfsleven en wo/hbo-onderwijsinstellingen. In Nederland maken 12 hoger onderwijsinstellingen deel uit van het netwerk van Enactus, dat bovendien kan rekenen op de medewerking van nog eens 15 partnerbedrijven, waaronder Ziggo. "De bedrijven leveren elk op hun eigen manier een bijdrage. Dat kan financieel zijn, soms ook in combinatie met kennis en mensen. Een aantal van onze corporate partners ondersteunen de studenten met een mentorprogramma. Voor de deelnemende bedrijven is dat een goede aanvulling op het MVO-beleid, terwijl de eigen medewerkers bijvoorbeeld hun leidinggevende vaardigheden kunnen ontwikkelen. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten", aldus Adriaansens.

Enactus Utrecht wint Nationale Competitie 2015

Als onderdeel van het partnership met Ziggo heeft Enactus de Ziggo Challenge georganiseerd, waarin studententeams werden uitgenodigd om de MVO-missie van Ziggo concreet te vertalen naar projecten. Daarnaast organiseert Enactus jaarlijks samen met haar bedrijvenpartners de Nationale Competitie waarin de studententeams het tegen elkaar opnemen. Net als vorig jaar werd deze Nationale Competitie gewonnen door het team van de Universiteit van Utrecht. “Daarom mochten zij Enactus Nederland vertegenwoordigen tijdens de World Cup in Johannesburg, waar het team derde werd in de voorronde”, aldus Adriaansens. “Enactus Utrecht heeft projecten opgezet als Sosjaal en Kookeiland. Bij Sosjaal gaat het om gevluchte vrouwen uit Bhutaan die samen met Nederlanders sjaals breien en ondertussen onze taal leren. De vrouwen gebruiken de opbrengst van de verkochte sjaals om workshops te kunnen volgen. Kookeiland is een multicultureel cateringbedrijf waar migrantenvrouwen exotische lunches koken voor het bedrijfsleven. Dat laat goed zien dat kleine ideeën veel potentie kunnen hebben.”

Oude en nieuwe wereld

De studenten van nu zijn de leiders van de toekomst. Vanuit die gedachte wil Enactus ervoor zorgen dat onze toekomstige leiders beseffen dat het leven uit meer bestaat dan alleen winstcijfers. "We laten studenten zien dat geld verdienen en een bepaalde waarde toevoegen heel mooi samengaan. Maar ook dat je met bescheiden middelen veel kunt bereiken. Onder jongeren dringt dat besef steeds meer door. In dat opzicht vormen we met Enactus een verbinding tussen de oude en de nieuwe wereld die nu aan het ontstaan is. We stimuleren ‘onze’ studenten dan ook om na hun studie hun eigen sociale onderneming op te zetten. Daarvoor zijn we twee jaar geleden het Social Startup-programma gestart, om kansrijke studentenprojecten naar een volgende fase te begeleiden", besluit Marije Adriaansens.