Een geboren ondernemer

Nieuws - 2016-10-17

Je bent nooit te jong om voor jezelf te beginnen. Dat bewijst Jesse van Doren, die al op zijn 11e besloot dat een eigen bedrijf beter was dan vakkenvullen bij Albert Heijn. Inmiddels is het 8 jaar later en adviseert Jesse organisaties als Achmea, Armada Music, Sony en de Nederlandse overheid over hun online strategie.

Vraagstukken rond innovatie

Anno 2016 denkt Jesse van Doren als ‘growth-hacker’ mee over de marketingstrategie van kleine en grote bedrijven. Ook geeft hij advies aan organisaties over vraagstukken op het gebied van innovatie. Een treffende beroepskeuze voor iemand die al op 11-jarige leeftijd zijn eerste stappen op de digitale snelweg zette, door zijn eerste opdrachtgevers te helpen met hun websites en webshops. Voor Jesse was het dan ook logisch dat hij na zijn studie als zelfstandig ondernemer aan de slag zou gaan. "Uiteindelijk heb ik voor de studie Small Business en Retail Management nog wel mijn propedeuse gehaald, maar na dat jaar ben ik fulltime gaan werken. Ik merk dat klanten me ondanks mijn jonge leeftijd volledig serieus nemen", aldus Jesse.

Communities voor jongeren

Vanuit zijn bedrijf richtte Jesse in meer dan 20 landen online communities voor jongeren in, en bereikt hij via diverse social media maandelijks meer dan 3 miljoen consumenten. Een knappe prestatie, ook gezien het feit dat hij in 2014 door Sprout werd uitgeroepen totMeest Veelbelovende Ondernemer van het Jaar. “Toen ik net voor mezelf begon, had ik nauwelijks voorbeelden bij wie ik de kunst enigszins af kon kijken. Mede daarom ben ik zelf begonnen met communities voor jongeren. Een voorbeeld daarvan is Tomorrow Holland, waarmee we Nederland proberen te verbinden met invloedrijke startup hubs in de wereld”, vertelt Jesse. “Inmiddels heb ik een groot internationaal netwerk opgebouwd, waar ik veel aan heb.”

World Hackathon

Samen met zijn compagnon Araik Gingnagel is Jesse ook initiatiefnemer van de eerste World Hackathon Day. Aan dat evenement deden in 2014 zo’n 500 andere creatieve whizzkids van over de hele wereld mee, van Tel Aviv tot Barcelona en van Istanbul tot Mumbai. “Bij zo’n hackathon bedenken we gezamenlijk innovatieve oplossingen met de computer. Zo gingen we aan de slag om de bank van de toekomst te bedenken, en brachten we voor D-Reizen in kaart aan welke eisen de ultieme reisapp moet voldoen. Het is heel leuk om daar op deze manier samen over te kunnen brainstormen, vanuit het vertrouwen dat niemand anders er met jouw idee van doorgaat. Zelf heb ik de ambitie om in de toekomst een eigen e-commerceplatform op te zetten, met name om lokale winkels online meer een gezicht te geven.”

Tips voor jonge ondernemers

  • Netwerken is belangrijk, zoek mensen die je verder kunnen helpen.
  • Maak gebruik van data.
  • Kijk verder dan je eigen omgeving.
  • Probeer te leren van andere sectoren.