De werknemer als ZZP’er

Nieuws - 2016-10-17

Door hun eigen medewerkers meer als ZZP’er te zien, kunnen werkgevers hun creativiteit en innovatiekracht vergroten.

Maar daarvoor moet er wel het nodige veranderen op de werkvloer. Dat stelt Saskia Nijs in de uitzending van ZZP Café op BNR.

Verbeteren van samenwerking

In het dagelijks leven is Saskia Nijs als Head of Strategy BCD Markets werkzaam bij Philips Healthcare. Maar aan die titel hecht ze weinig waarde: “Ik doe waar ik goed in ben en dat is wat mij betreft niet langer in een standaardfunctie te vatten. Mijn werk is vooral gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen mensen. Een functiebenaming vind ik niet nodig en hoop dat mensen mij herkennen en weten te vinden op basis van de waarde die ik toevoeg aan de organisatie. Het maakt me ook effectiever omdat ik niet vanuit een vaste functie hoef te handelen, maar vooral projectmatig werk. Een hiërarchisch ingerichte organisatie vind ik eigenlijk ook niet meer van deze tijd. Ik ben een expert op mijn vakgebied en kan daar ook de focus op leggen.”

Onderzoek naar nieuwe bedrijfsvormen

Vanuit haar beroepsmatige interesse doet Saskia Nijs voor haar promotie aan de Vrije Universiteit (VU) onderzoek naar nieuwe bedrijfsvormen waarmee organisaties kunnen inspelen op de proactiviteit van de medewerkers. “Er is een situatie ontstaan, door de ontwikkeling van werk, waardoor medewerkers het liefst doen waar ze goed in zijn. Dat is mede de reden van het groeiende aantal ZZP’ers. Veel mensen die expert zijn op hun vakgebied, ambiëren helemaal geen managementfunctie. Maar door bestaande structuren worden ze daar soms wel in gedwongen. En dat terwijl management echt een vak is, je wordt geen manager omdat je goed bent in je werk.”

Benutten van potentieel

“Mijn ervaring is dat mensen van nature waarde willen toevoegen en proactief willen zijn, mits ze worden gefaciliteerd en gewaardeerd. Daar gaat het vaak mis. Werkgevers zouden meer naar ZZP’ers kunnen kijken voor de wijze waarop ze met hun vaste medewerkers omgaan. Meer project- en opdrachtgestuurd dan een vaste functie. Zo worden medewerkers meer gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen en zullen ze niet zo snel naar een andere werkgever overstappen, of voor zichzelf beginnen. Uiteindelijk gaat het allemaal om het benutten van potentieel”, aldus Saskia Nijs.

Expertise claimen

In het verleden was Saskia ook op freelance basis actief als adviseur voor het bedrijfsleven. Daarbij merkte ook zij dat het lastig kan zijn om een opdracht af te slaan die je eigenlijk niet ziet zitten. “Als ZZP’er neem je vanwege de financiële druk soms klussen aan waar je minder goed in bent, of die je niet leuk vindt. Dan voeg je meestal niet de waarde toe die je zou willen”, vervolgt Saskia. “Daarom is het belangrijk dat je leert waar jouw grootste toegevoegde waarde ligt, en hoe je dit ook duidelijk maakt aan opdrachtgevers. Die weten je veel beter te vinden wanneer je specifiek benoemt wat je te bieden hebt, en bij welke output je kunt helpen. Je moet je expertise claimen, en social media zijn daar bij uitstek geschikt voor.”

Zo maak je als ZZP’er goed duidelijk waar je grootste kracht ligt:

  • Leer nee te zeggen tegen opdrachten waar je niet goed in bent.
  • Weet wat je waard bent.
  • Gebruik social media om expertise in jouw vakgebied te claimen.
  • Vraag om referenties over wat je voor je opdrachtgever hebt bereikt.