Bruisende binnenstad creëer je sámen

Nieuws - 2016-11-21

Hoe hou je een stad levendig? Niet in je eentje, vertelt voorzitter Platform Binnenstadsmanagement Felix Wigman tijdens het deelcongres ‘De bruisende stad!@Ziggo Dome’.

“Gemeentes, vastgoedeigenaren en exploitanten moeten samenwerken om het profiel van de stad zo goed mogelijk bij de consument voor het voetlicht te brengen.”

Binnensteden zijn dynamisch', zegt Wigman. Winkels verdwijnen, er ontstaat leegstand, wonen wordt er steeds belangrijker. Bezoekers komen er met andere doelen en verwachtingen. Wigman: 'Weet jij wat er precies gebeurt in jouw binnenstad? Waarom komt de ene bezoeker naar jouw stad, terwijl de ander jouw buurstad aandoet?'

Verband tussen onderzoeksresultaten

Om dat met feiten te onderleggen doen steden individueel onderzoek, maar die informatiestroom is nu heel fragmentarisch. Wigman: 'Er zijn onderzoeksresultaten genoeg, maar ze worden te weinig integraal met elkaar in verband gebracht. Er is behoefte aan meer eenduidigheid; een systematische methode waarmee je de metingen van stad 1 kunt vergelijken met stad 2. Dan kunnen we sprongen maken in de conclusies.'

Platform Binnenstadmanagement

Dat is wat Wigman bij het Platform Binnenstadsmanagement voor elkaar wil krijgen. 'Daarom bieden we een digitaal platform dat relaties legt tussen bestaande onderzoeksresultaten en data”, legt hij uit. “Op dit platform staat van allerlei steden informatie over ontwikkelingen en beheer van de binnenstad. Bijvoorbeeld bezoekersaantallen en bezoekgedrag. Met dynamische feitenkaarten, grafieken en tabellen combineer je je eigen input met de basisinformatie en onderzoeken die al aanwezig zijn. De uitkomsten kun je op een portal delen met andere belanghebbenden, zodat jullie samen het profiel van de binnenstad kunnen monitoren. Vervolgens kunnen jullie op diezelfde portal ook samen werken aan de verbetering.'

Sla de handen ineen ondanks verschillende belangen

'Dus zoek partners', pleit Wigman. Gemeentes, vastgoedeigenaren en exploitanten moeten volgens hem samenwerken om het profiel van de stad zo goed mogelijk bij de consument voor het voetlicht te brengen. 'Ook al hebben die partijen verschillende belangen, sla de handen ineen om die bruisende binnenstad te creëren. Want als een stad niet aantrekkelijk genoeg is, dan blijft het publiek weg. Ze kopen hun trui wel online, waar ze 24 uur per dag thuis kunnen winkelen, of in een stad die wel de beleving biedt die ze zoeken.'

Ook interessant!

Meer weten over hoe je de binnenstad weer aantrekkelijk maakt voor bezoekers? Lees hoe augmented reality je hierbij kan helpen in dit interview met expert Theo Glaudemans. Of kom meer te weten over de succesvolle opbloei van het gebied rondom de Amsterdam Arena in dit interview met Danny Damman, directeur van Ziggo Dome. Samen met Felix Wigman deelden zij 7 juni hun kennis met wethouders en gemeentes op het deelcongres ‘De bruisende stad!@Ziggo Dome’.