Alles over de perfecte pitch

Nieuws - 2016-10-17

Hoe overtuig je als ZZP’er een potentiële opdrachtgever van je kwaliteiten? Hoe breng je jouw goede idee aan de man?

Met een goede pitch kom je een heel eind, maar nogal wat eenpitters hebben daar om uiteenlopende redenen moeite mee. Pitcholoog Edo van Santen maakt daar korte metten mee.

Pitchen. Voor veel bedrijven een noodzaak om interessante projecten binnen te halen of zichzelf bij mogelijke businesspartners op de kaart te zetten. Maar in de praktijk levert het meedoen aan een pitch niet altijd de gewenste opdracht op. Deelnemende bedrijven die buiten de boot vielen, blijven bovendien achter met een fikse kostenpost. In ZZP Café pleitten deskundigen daarom voor een pitchcode, waarin de do’s en don’ts voor alle partijen duidelijk worden omschreven.

Vanuit je klant denken

Een ZZP’er heeft doorgaans minder te maken met grote pitches. Maar ook een kleine zelfstandige moet zichzelf en zijn dienst of product goed kunnen presenteren om aan de slag te komen. Iets wat niet elke ZZP’er lukt, volgens ‘pitcholoog’ Edo van Santen, die zichzelf als trainer de absolute specialist noemt op het gebied van de elevatorpitch en presentatietrainingen. "Ik kom mensen tegen die door nervositeit niet uit de verf komen, maar nog veel vaker hebben ondernemers – ZZP’ers én MKB’ers – hun eigen propositie niet goed voor ogen. Het is de kunst om vanuit je klant te denken en duidelijk te maken welk probleem jij oplost."

Van jezelf houden

Volgens Van Santen is het geheim van een goede pitch vooral een kwestie van jezelf zijn en geloven in wat je doet. Met zijn trainingen zorgt hij er in elk geval voor dat een spreker zijn publiek onbevreesd en met zelfvertrouwen tegemoet treedt. "Je moet van jezelf durven houden en je eigen emotie in je verhaal leggen. Opdrachtgevers hebben meestal feilloos in de gaten of je verhaal al dan niet klopt", aldus Van Santen. "Als spreker moet je beseffen dat jij bepaalt wat een ander van jouw verhaal moet onthouden. Dat is bij een officiële pitch zo, maar bijvoorbeeld ook bij een netwerkmeeting waar je wat informeler bent. Ook dan moet je snel tot de kern kunnen komen."

Tips voor een goede pitch:

  • Maak je aanbod helder.
  • Geloof in jezelf.
  • Begrijp waarom je iets doet.
  • Wees trots op wat je doet.
  • Laat je eigen emotie zien.
  • Houd jezelf regelmatig een spiegel voor.