Acquisitie is leuk!

Nieuws - 2016-10-17

Voor veel ZZP’ers is het niet hun favoriete bezigheid: acquisitie. Toch zult u af en toe de boer op moeten om ook op langere termijn aan het werk te blijven.

Maar het werven van nieuwe klanten of opdrachten kan ook leuk zijn. Jørgen Snoijink van Profacq vertelt hoe u plezier kunt krijgen in acquisitie.

Volgens Jørgen Snoijnk, die met zijn bedrijf Profacq trainingen verzorgt op het gebied van acquisitie, ontbreekt het bij de meeste ondernemers aan een duidelijke focus op het moment dat ze klanten proberen te werven. Het gevolg: nieuwe opdrachten blijven uit en een toch al vervelend klusje komt onderaan de prioriteitenlijst. “Daarvoor moet je in de eerste plaats je eigen acquisitieprofiel bepalen. Daarvan zijn er 4: de klantenbinder, relatiemanager, innovator en de marktontwikkelaar.”, stelt Snoijnk.

“Afhankelijk van je profiel ga je activiteiten zoeken die daarbij passen, en stel je een persoonlijk acquisitieplan op. Daarin benoem je bijvoorbeeld de klanten die je wilt bereiken, de meerwaarde die je biedt, en stel je voor jezelf duidelijke doelen. Zo maak je acquisitie leuker en word je er automatisch ook beter in. Wel moet je er structureel tijd voor vrijmaken, waarbij je uit kunt gaan van ongeveer 10% van je declarabele uren.”

Meerwaarde laten zien

Goed, u hebt uw acquisitieprofiel en het bijbehorende plan voor ogen. Maar dan? Volgens Snoijink is telefonische acquisitie ook dan in de meeste gevallen gedoemd te mislukken. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven: “Binnen de organisatie van bestaande opdrachtgevers zijn er vaak mogelijkheden om jezelf naar voren te schuiven. Maak in elk geval gebruik van je netwerk om aan opdrachten te komen.

Zoek ook andere ZZP’ers op, dat kan ook buiten je eigen sector. Samen kun je elkaar scherp houden en op ideeën brengen. Vraag bij tevreden klanten ook gerust om een testimonial, bijvoorbeeld voor Linkedin of op je eigen website. Dat kan vrijwel iedereen, maar niet iedereen doet het. Zorg er in elk geval voor dat je op een goede manier je meerwaarde laat zien. Dat kun je bijvoorbeeld doen door actief te bloggen over jouw vakgebied”, stelt hij.

Gratis workshop

Het is al vaker gezegd: als ZZP’er moet je niet bang zijn om waar mogelijk kennis en ideeën te delen. Het levert in veel gevallen werk op. Ook de trainers van Profacq hebben die les ter harte genomen, reden waarom het bedrijf regelmatig gratis workshops rond acquisitie verzorgt. “Dat is voor ons inderdaad een goede manier om aan nieuwe klanten te komen”, vervolgt Snoijink.

“We geven in deze workshops behoorlijk wat van onze kennis weg. Deelnemers krijgen concrete tips waar ze in hun eigen werk direct mee aan de slag kunnen. Helemaal gratis is de workshop overigens niet, we vragen een kleine bijdrage voor de locatie en de lunch.” Interesse voor deze acquisitie-workshop? Klik dan hier.