First stop: Thanksgiving dinner

Op ontdekking in New York voor Black Friday

Kortingen tot wel 80 procent. Zowel online als offline koophysterie. Black Friday is een hit in de US en steeds meer ook in Nederland. Waar komt dit succes vandaan? 3 Nederlandse ondernemers gaan op ontdekking.

Ondernemers Peter, Jennique en Erik zijn onderweg naar New York. First stop: Thanksgiving Dinner op Times Square. De drie winnaars van de inspiratiereis maken zich op voor de grootste salesdag van Amerika, Black Friday. Ook in Nederland wint de megasale aan populariteit. Zo verwacht de brancheorganisatie Detailhandel Nederland dit jaar een omzetstijging van 7%.

Cultuurverschil: JA/NEE

Jennique heeft een designbureau. Ze ontwerp onder andere huisstijlen voor andere ondernemers. Ze is vooral heel erg nieuwsgierig naar wat ze te zien krijgt en hoe producten in de markt worden gezet: 'Ik verwacht hysterische taferelen. Maar ik ben vooral benieuwd of deze aanpak gaat werken in Nederland. Het cultuurverschil is natuurlijk best groot.'

Dollartekens

Peter heeft een kledingzaak voor mannen en ziet dollartekens: 'Ik ben benieuwd wat het onderaan de streep oplevert. Je geeft heel veel korting, dus is het dan nog echt interessant? Dat wil ik wel eens eerlijk van een aantal topondernemers horen.'

Onderdompelen in hectiek

Erik is de man achter de lange t-shirts van Girav Long Fit. Hij doet zelf ook mee aan Black Friday en wil met eigen ogen zien hoe het in de bakermat van Black Friday werkt: 'Ik wil ondergedompeld worden in de hectiek en alles in me opnemen. Ik kan die ervaringen gebruiken in mijn eigen business. Ondernemers leren het meest van andere ondernemers.'

Next stop: Black Friday

De buiken zijn gevuld, klaar voor de volgende stop: Black Friday. Morgen lees en zie je hier of Peter, Erik en Jennique het geheim van de megasale kunnen ontrafelen.

Meer Black Friday