‘Alleen bij procesverandering levert innovatie geld en tijd op’

"Innoveren in de zorg is belangrijk, maar alleen met innovaties komen we er niet", zegt Joep de Groot, lid van de raad van bestuur van CbusineZ. Hij benadrukte tijdens het zorgdebat Krimpende budgetten? Goede zorg! het belang van het creëren van nieuwe behandelprocessen. "We moeten slimmer werken met elkaar."

Betaalbare zorg

Innovatie is hard nodig om de zorg betaalbaar te houden en beter te maken. Maar waarom kosten dan veel van die innovaties geld in plaats van dat ze geld opleveren? Die vraag zette De Groot centraal in zijn lezing tijdens het debat. Want nog te vaak wordt de innovatie uitsluitend gebruikt als toevoeging op de bestaande zorg.

De Groot geeft een voorbeeld: "Iemand met een depressie krijgt ongeveer zes behandelingen. Dankzij e-health kunnen er nu ook online behandelingen plaatsvinden. We zien echter dat die bovenop de reguliere sessies komen en dat maakt de zorg alleen maar duurder. Het proces moet anders: e-health zou een deel van de reguliere behandelingen kunnen vervangen. Dan levert zo’n innovatie een besparing van tijd en kosten op."

Lef hebben

CbusineZ deed samen met een aantal partners een proef met Motiva, een programma waarmee de gezondheid van mensen met hartfalen op afstand kan worden gemonitord. "Daaruit bleek dat patiënten 30 procent minder vaak per ambulance naar het ziekenhuis moesten worden afgevoerd en 50 procent minder bezoeken aan de polikliniek nodig waren", vertelt De Groot.

Hierdoor zou 80 miljoen euro per jaar kunnen worden bespaard. Bovendien betekent het meer kwaliteit van leven voor de patiënt. "Sommige mensen hoeven tien keer per maand minder naar het ziekenhuis. Per maand!", zegt De Groot. "Maar hoeveel ziekenhuizen hebben ons gebeld om met Motiva te gaan werken? Nul. Het zou verpleegkundigen 40 procent tijd besparen en de cardioloog 20 procent, dus je kunt met minder mensen toe. Maar om die stap te zetten, moet je lef hebben. Als je ze allemaal laat zitten, levert het niets op."

Capaciteit uit het systeem halen

Alleen de processen veranderen, is nog niet genoeg, concludeert De Groot. "Er vinden wel pilots plaats die procesverbeteringen opleveren, maar er wordt vaak niets gedaan met de capaciteit die vrijkomt. Die capaciteit móet uit het systeem worden gehaald. Alleen dan besparen we door innovatie ook daadwerkelijk geld. Daardoor veranderen en verdwijnen er banen, dat is een heel natuurlijk proces. We kunnen natuurlijk geen innovaties tegenhouden omdat we mensen hebben."

Als voorbeeld geeft hij het reisbureau en de bank. "We vinden het heel normaal dat we een vakantie tegenwoordig digitaal boeken en onze bankzaken online regelen, terwijl we daarvoor vroeger naar een winkel of kantoor gingen. Mensen kunnen dankzij technologie steeds meer zelf doen en dat zorgt voor veranderingen, ook in de zorg. Dat is goed, zolang er maar een deskundige op afstand meekijkt en kan ingrijpen wanneer dat nodig is."

Werkplezier

Zijn advies: onderzoeken wat de beste aanpak is. "Hoe zorgen we dat we technologie embedden en processen veranderen? We moeten slimmer samenwerken. Want alleen dan kunnen we kosten verminderen en patiëntvriendelijker werken. Het barst van de innovaties waar de patiënt baat bij heeft en die ervoor zorgen dat het werkplezier van professionals ook weer terugkomt."

 

Neem contact met ons op

Nieuwsgierig hoe wij uw ambities helpen realiseren? Bel ons gratis via 088 - 12 39 500 en maak een afspraak met onze segmentmanager. Gebruik het contactformulier.