Vijf stellingen over de toekomst van de binnenstad

Hoe maken we de binnenstad aantrekkelijker? Het is een vraagstuk dat enorm leeft onder gemeenten, centrummanagement, vastgoedsector en retailers, concludeert Roderik van Grieken na het event ‘Terug naar de verleidelijke binnenstad’. De dagvoorzitter, directeur van het Nederlands Debat Instituut, zet de belangrijkste stellingen die op het event werden besproken met de conclusies op een rij:

In 2020 gaat meer dan 50 procent van de (non-)food aankopen via internet.
“De meningen hierover zijn verdeeld. De helft is het eens met de stelling. Men denkt dat mensen over vijf jaar nog steeds naar de winkels gaan, maar dat ze daar komen om te passen en vervolgens de aankoop thuis laten bezorgen. De andere helft denkt ook zeker dat de consument er tegen die tijd wel klaar voor is, maar dat het te snel gaat voor de retailers zelf. Men is wel unaniem van mening dat in 2030 alle partijen zo ver zijn.”

Het centrummanagement van steden moet de kar trekken als het gaat om de samenwerking tussen alle partijen.
“Iedereen is het erover eens dat samenwerken nodig is om vooruit te komen, maar tegelijkertijd heeft iedereen andere belangen. Retailers willen wel, maar zijn te druk bezig om het hoofd boven water te houden. De meeste mensen vinden dat de taak om het in gang te zetten bij het centrummanagement moet liggen, omdat daarin de verschillende partijen zijn vertegenwoordigd.”

Het moet voor retailers makkelijker worden om eens een glas wijn te schenken of iets voor het winkelpand te organiseren.
“Als het gezelliger moet worden in de binnenstad, moeten er minder regels komen. Dat vindt iedereen. Maar het blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Gemeenten geven aan dat ze best willen versoepelen, maar vaak gebonden zijn aan landelijke regels.”

Big Data moet worden verzameld en gekoppeld, zodat we er met elkaar op kunnen inspelen.
“Big Data wordt volgens iedereen een belangrijke driver. Maar het wordt A) niet goed verzameld en B) mensen willen die data niet delen. Dus ook al is het geloof in Big Data er wel, veel mensen vinden dat we nog ver verwijderd zijn van de stelling. Er moet een gevoel ontstaan van dat men wil delen om gezamenlijk de binnenstad beter te maken, in plaats van dat men die gegevens voor zichzelf houdt uit angst dat de concurrent er voordeel uit haalt.”

Augmented Reality (AR) is een handige tool om de binnenstad aantrekkelijker te maken.
“Mensen zien er wel de meerwaarde van als je schoenen in de winkel virtueel kunt passen en met een veegbeweging een ander paar aantrekt. Maar het blijft nog een beetje een ver-van-hun-bedshow.”

‘Stapje naar betere samenwerking’

Roderik van Grieken over het event Terug naar de verleidelijke binnenstad, dat op 10 september werd georganiseerd in de Store of the Future in Den Haag:

“Het is niet verwonderlijk dat het thema veel mensen aanspreekt. In mijn woonplaats Hilversum zie ik als consument met eigen ogen wat er speelt: een kwart van de winkels in het centrum staat leeg. Het is voor iedereen die bij die binnenstad betrokken is een uitdaging om hieraan iets te doen. En dat geldt ook voor andere stedencentra. De opkomst tijdens het event was hoog, de doelgroep divers en de verhalen van de sprekers sloten goed op elkaar aan. Ik zag de aanwezigen driftig meeschrijven en er was veel interactie. Mensen vinden het fijn om te horen dat iedereen voor dezelfde uitdaging staat en om tips van elkaar te krijgen. Ik denk dat er weer een stapje naar een betere samenwerking is gezet.” 

 
 

Neem contact met ons op

Nieuwsgierig hoe wij uw ambities helpen realiseren? Bel ons gratis via 088 - 12 39 500 en maak een afspraak met onze segmentmanager. Gebruik het contactformulier.