Samen werken aan een verleidelijke binnenstad

De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden. Dat is het thema van het retail event Terug naar de verleidelijke binnenstad op 10 september in Den Haag. Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, is een van de sprekers. Samenwerken is het sleutelwoord, zegt hij.

Molenaar schreef sinds 2009 vijf boeken over winkelen en koopgedrag. Niet verwonderlijk, er is de laatste jaren zo veel veranderd. Om maar een voorbeeld te noemen: de voorspellingen in zijn laatste boek Kijken kijken anders kopen (feb ’15) zijn tot nu toe allemaal uitgekomen. Molenaar kondigde in dit boek al aan dat ketens als V&D en Blokker in de problemen zouden komen.

De hoogleraar windt er geen doekjes om: het gaat niet goed met de binnensteden, door de recessie, de opkomst van internetwinkelen en het veranderde koopgedrag van consumenten. “Er is veel leegstand, winkeliers trekken weg. Binnensteden zijn van oudsher ontmoetingsplekken, maar ze worden helemaal uitgehold. Als we weer een hedonisch centrum willen, een plek waar mensen zich lekker en gelukkig voelen, moet er wel iets veranderen.”

Specialiseren en adviseren
Om ervoor te zorgen dat mensen winkelen weer leuk en gezellig gaan vinden, moeten gemeenten, de vastgoedwereld en retailers samenwerken. Die partijen zouden volgens Molenaar met elkaar om de tafel moeten om te praten over wat er mogelijk is.  

“Winkeliers moeten goed kijken naar hun business propositie”, vindt Molenaar. “Zij zouden zich kunnen specialiseren en meer adviseren. Ze moeten meegaan in de wens van de klant. Bijvoorbeeld door ruimere of andere openingstijden te hanteren. En door samen te werken met horeca, bijvoorbeeld bij besteding van een bepaald bedrag een kopje koffie bij een lunchroom cadeau geven. De horecazaak zou dan de winkelier alleen de kostprijs kunnen berekenen, of de kosten kunnen delen.”

Gratis parkeren
Gemeenten zouden volgens Molenaar moeten investeren in leuke aankleding en sfeerverlichting om de binnenstad aantrekkelijker te maken. “Maar ook gratis parkeren rond de feestdagen invoeren. En zorgen voor een goede balans tussen winkels, horeca en cultuur, zodat mensen na het winkelen ook nog een hapje kunnen eten en naar de bioscoop kunnen.”

De vastgoedsector zou volgens de hoogleraar flexibeler contracten kunnen aanbieden. “Als het minder goed gaat, kan de huur worden verlaagd. En weer worden verhoogd op het moment dat het wél goed gaat.” Molenaar benadrukt: “Men moet beseffen dat het niet gaat om één winkel, maar om het hele gebied. Als dat niet aantrekkelijk is, komen de mensen niet.”   

Cor Molenaar gaat tijdens Terug naar de verleidelijke binnenstad dieper in op deze thema’s en de toekomst. Wilt u dit evenement in New Babylon in Den Haag op 10 september bijwonen?

Schrijf u dan in