Augmented Reality voegt beleving toe aan winkelen

Gemeenten en retailers die willen zorgen dat de consument naar de binnenstad blijft komen, hebben met Augmented Reality (AR) een slimme tool in handen. Maar zij moeten niet te lang wachten met het inzetten van AR, vindt Theo Glaudemans van Limebizz. "Nu kun je nog dat 'wow-effect' bereiken, straks is het alweer gemeengoed."

Winkelcentra kunnen nog meer bruisen als ze gebruikmaken van Augmented Reality, bepleitte Glaudemans op 10 september als een van de sprekers tijdens het retail-event Terug naar de verleidelijke binnenstad in Den Haag. "Ongeveer de helft van de aanwezigen wist wat AR is, of dacht het te weten." Niet veel, erkent de CEO. "Het komt doordat de doelgroep heel divers is. De ene retailer is er al mee bezig, de ander heeft amper een internetverbinding."

Limebizz implementeert AR-concepten. Die Augmented Reality voegt beleving toe aan alledaagse bezigheden en dat is volgens de directeur wat winkelcentra anno 2015 nodig hebben om mensen te blijven trekken. "Ik ben van mening dat mensen het leuk blijven vinden om iets te kunnen passen en direct te kunnen meenemen. Online doen we aan 'gemakkopen', winkelen wordt steeds meer onderdeel van een dagje uit."

Telefoon als vangnet
De stad in om te shoppen blijft volgens Glaudemans dus in trek, maar dan moet men wel voor 'een krachtige verbinding tussen online en offline' zorgen. Zoals zijn Limebizz bijvoorbeeld in het centrum van Helmond deed. "We bestickerden daar tweeëntwintig etalages en verstopten hier vijf virtuele afbeeldingen tussen. Wie al die afbeeldingen had gevonden, maakte kans op een prijs. Mensen vinden het leuk om een spel te spelen en op deze manier moesten zij wel al die etalages langs."

Hij geeft nog wat voorbeelden: "Limebizz was betrokken bij de ontwikkeling van een vlinderspel voor een overdekt winkelgebied in Turkije. Mensen konden hun telefoon als net gebruiken om vlinders te vangen en als ze drie van de insecten in dezelfde kleuren te pakken hadden, kregen ze 10 procent korting op hun aankoop. Maar je kunt ook informatie over winkels plus de route ernaartoe laten zien op smartphones."

Goed voor het imago
Samen met Ziggo zorgt het bedrijf van Glaudemans voor het complete plaatje. "Zij de infrastructuur, wij de beleving. Gemeenten die alleen voor wifi zorgen in de binnenstad, bieden de retailer en daarmee de consument niets extra’s. Dankzij wifi met extra functionaliteiten maak je het centrum aantrekkelijker. En het is goed betaalbaar."

De partijen die er al mee bezig zijn, zien AR volgens Glaudemans als een mogelijkheid om een serviceplatform te creëren. "Ze gebruiken het om te bouwen aan het imago van de stad", zegt hij. "Steden moeten zich realiseren dat AR niet iets is van de toekomst; het is al goed inzetbaar. Wie er nu niet in meegaat, loopt straks achter op de innovatie."

Neem contact met ons op

Nieuwsgierig hoe wij uw ambities helpen realiseren? Bel ons gratis via 088 - 12 39 500 en maak een afspraak met onze segmentmanager. Gebruik het contactformulier.