Een robotjuf voor de klas?

20.000 nieuwe online masters in de maak

De wereld digitaliseert. Om kinderen voor te bereiden op hun toekomst, ontwikkelde VodafoneZiggo het interactieve lesprogramma ‘Online Masters’. In november trapten honderden medewerkers af. Op school, voor de klas.

Stel, op een dag in de toekomst kan juf Carolien door een griepje niet naar school komen. Kunnen de leerlingen zich voorstellen dat er dan als invaller een virtuele juf voor de klas verschijnt? Klik-klik-klik, ratelen de tablets in het lokaal. Op het digibord voor de klas verschijnt de uitslag: 90 procent ziet dat ooit gebeuren. Denken jullie dat echt?, vraagt gastdocent John. ‘Ja, maar ik zou het niet willen’, zegt een leerling. ‘Ik heb liever les van een normaal mens.’ De andere leerlingen knikken. ‘Nou ja, normaal’, grapt er één terwijl hij naar de echte juf kijkt. Gelach, van juf Carolien voorop.

Klaslokaal nabootsen met VR-bril

Het is een van de stellingen die de leerlingen van groep 8 van basisschool De Vlieger in Den Haag vanochtend krijgen voorgelegd. Het nieuwe lesprogramma ‘Online Masters’ laat jongeren nadenken over de rol van digitale technologie in hun leven. Ook stimuleert het leerlingen om de vaardigheden te ontwikkelen die ze in de toekomst nodig hebben, onder meer met een interactieve quiz. VodafoneZiggo ontwikkelde het met medewerking van ECP/Veiliginternetten.nl en Mediawijzer.net. Wat de stelling over de virtuele juf betreft, hebben de kinderen gelijk: straks kun je met een VR-bril een klaslokaal nabootsen. Inclusief docent.

‘Het is belangrijk kinderen voor te bereiden op de digitale wereld. Bedrijven kunnen daarbij helpen'

Leerlingen van nu, werknemers van de toekomst

Voor de lancering van het lesprogramma staan honderden medewerkers van VodafoneZiggo in de Week van de Mediawijsheid voor de klas. Met elkaar bereikten zij 20.000 jongeren. De docenten van vandaag zijn Danielle, John en Marieke van VodafoneZiggo. Samen met de kinderen storten zij zich op de introductiemodule ‘Digital Masters’.

Waarom zij dit doen? ‘Omdat de toekomst digitaal is’, zegt directeur Zakelijke markt John. ‘Het is belangrijk kinderen dat besef nu al bij te brengen. Scholen kunnen dat niet alleen, bedrijven kunnen daarbij helpen. Samen maken we jongeren bewust van de kansen die de digitale wereld biedt.’ Collega en directeur External Affairs Marieke vult hem aan: ‘We bereiden ze voor op een toekomst, misschien wel bij ons bedrijf. In vervolgmodules discussiëren we ook over zaken als privacy en veiligheid.’

Robotklasgenoot? Vet! Huisdier uit 3D-printer? Mwah

Als je een uurtje meekijkt over de schouders van de gastdocenten, weet je: het komt wel goed met ‘onze’ kinderen. In elk geval met de leerlingen in deze klas. Voor veel digitale toepassingen staan ze open. Een robot die namens een langdurig ziek klasgenootje in de schoolbank zit? ‘Vet, zo kan ze er toch bij zijn.’ Maar ze omarmen niet elke nieuwe toepassing kritiekloos. Een huisdier uit de 3D-printer? ‘Mwah, met een levend huisdier heb je tenminste een band.’ 

Ambulances tegemoet rijden

Dat de toekomst digitaal is, daar zijn de kinderen het over eens. Ideeën genoeg. Daanius: ‘Nu hebben ambulances vaak moeite om snel hun bestemming te bereiken. Daarom moeten zelfrijdende auto’s zo worden geprogrammeerd dat zij met de patiënt de ambulance tegemoet rijden.'

Minder op je schermpje turen

Leerling Leya is best gek op haar smartphone: ‘Ik kijk Netflix en volg Ariana Grande op Instagram. Maar we mogen best proberen wat minder op onze schermpjes te kijken.’ Haar klasgenootje Lyanne weet wel een oplossing. ‘Ik gebruik soms de hele dag geen internet. Dan ga ik buiten spelen.’ 

Ambulances tegemoet rijden

Dat de toekomst digitaal is, daar zijn de kinderen het over eens. Ideeën genoeg. Daanius: ‘Nu hebben ambulances vaak moeite om snel hun bestemming te bereiken. Daarom moeten zelfrijdende auto’s zo worden geprogrammeerd dat zij met de patiënt de ambulance tegemoet rijden.'

Wat is Online Masters?

In het gratis interactieve lesprogramma ‘Online Masters’ staan vier onderwerpen centraal: de digitale wereld, creatief en vaardig online, veilig online en bewust online. Via korte videoclips leiden bekende ‘masters’ deze thema’s in – van vlogger Thomas Smagge tot internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten. Het programma is er voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Dankzij thuisopdrachten doen ook hun ouders actief mee.

 
 

En als gastdocent John het over smartphones heeft en zijn eigen telefoon omhoog houdt, laat de klas alle reserves varen: ‘Wauw, de nieuwste iPhone!’