Ziggo en het onderwijs van de toekomst

Dé Onderwijsdagen 2016

Op Dé Onderwijsdagen maakten bezoekers kennis met onze visie op onderwijs, zagen jong programmeertalent in actie en werden ruw wakker geschud door futurist en trendwatcher Van Hooijdonk.

‘Onze kinderen worden opgeleid voor banen die over 10 jaar niet meer bestaan. En 60% van de banen van de toekomst kénnen we nu nog helemaal niet. Nieuwe technologieën zorgen voor verse banen en voor nog niet bestaande beroepen.’ Met deze prikkelende boodschap probeerde Van Hooijdonk zijn publiek te overtuigen van de noodzaak het onderwijs te vernieuwen.

Zelf is Van Hooijdonk een levend onderdeel van het zogenaamde Internet of Things, dat alles met elkaar verbindt. Hij heeft een chip in zijn lichaam laten plaatsen waarmee zijn voordeur automatisch open gaat zodra hij thuiskomt en waarmee de motor van zijn Tesla vanzelf start als hij instapt. Hij hoopt binnenkort als eerste ter wereld een betaalchip in zijn hand te krijgen.

’De wereld verandert,’ stelt Van Hooijdonk tijdens zijn presentatie in Rotterdam. ’De komst van internet heeft die verandering nog eens in een stroomversnelling gebracht. De mogelijkheden van internet groeien op dit moment sterk. Ons onderwijs is toe aan een nieuwe visie en een nieuwe mindset. Kinderen van nu moeten opgeleid worden voor beroepen van de toekomst. Dát is de uitdaging voor het onderwijs.’

Onze kinderen worden opgeleid voor banen die over 10 jaar niet meer bestaan. En 60% van de banen van de toekomst kénnen we nu nog helemaal niet.

CoderDojo
Hoe Ziggo onderwijzers en leerlingen ondersteunt bij deze uitdaging, was met eigen ogen te zien tijdens Dé Onderwijsdagen. We richtten een grote hoek in voor 'De Klas van de Toekomst'. Bezoekers keken over de schouders van leerlingen mee om zo te ervaren hoe onderwijs van de 21e eeuw eruit kan zien. Leren programmeren met tekenrobot 'GoTo'. Leren lassen via Virtual Reality. Ook organiseerde Ziggo weer een 'CoderDojo'. Frenk Storm, segmentmanager Ziggo Onderwijs: ’Wij ondersteunen CoderDojo’s: workshops waarin jongeren leren programmeren. Zo krijgen ze de kans om onze nieuwe creatieve generatie te worden.’

’Ziggo ondersteunt CoderDojo’s: workshops waarin de nieuwe creatieve generatie leert programmeren.'

Onderwijs meer en meer digitaal en online
’Ziggo investeert meer en meer in het onderwijs,’ vertelde Storm op de stand van Ziggo. ’Onderwijs vergroot kennis en verbindt ons. Dat schreeuwt om een verbinding met de online wereld. Smartboards, tablets, smartphones en computers worden steeds belangrijker. Ziggo ondersteunt de nieuwe generatie talenten. We proberen van ICT in het onderwijs een primair in plaats van secundair proces te maken.’

Technologie net zo vanzelfsprekend en onmisbaar als water
‘Leren wordt alleen maar leuker met alle technologische ontwikkelingen van nu’, aldus Van Hooijdonk. Volgens de futurist is voor de generatie die nu in de schoolbanken zit technologie als water en lucht: vanzelfsprekend en oh zo onmisbaar. ’Virtual Reality maakt het mogelijk kinderen mee terug te nemen naar de Romeinse Tijd. Of ze kennis te laten maken met wiskundige algoritmes door zelf letterlijk middenin zo’n algoritme te staan. Geneeskundestudenten kunnen via Virtual Reality een menselijk lichaam onderzoeken. Er is zo ontzettend veel te ontdekken voor schoolgangers van deze tijd!’

‘Leren wordt alleen maar leuker met alle technologische ontwikkelingen. Er is zo ontzettend veel te ontdekken voor schoolgangers van deze tijd!’