‘Techniek is maar de helft van de oplossing’

De zorg staat aan de vooravond van een grote transformatie. De vier pijlers waarbij het hier om draait, vat Lucien Engelen, directeur van het REshape Innovation Centre van het Radboudumc, samen als ‘de vier D’s’: delokalisering, democratisering, digitalisering en duiten.

Meer zelf doen

Engelen was keynotespreker tijdens het zorgdebat Krimpende budgetten? Goede zorg!, waar over de toekomst van de zorgsector werd gesproken. "Wat we nu in bijvoorbeeld het ziekenhuis doen, kunnen we straks ook op andere plekken", licht hij zijn eerste D – delokalisering – toe. "De techniek wordt steeds kleiner en simpeler. Straks kun je bijvoorbeeld je bloeddruk meten of je bloed laten testen in de supermarkt. In Amerika gebeurt dat al bij een grote drogisterijketen. Een zorgrobot thuis is niet te betalen, maar eentje om de hoek voor alle mensen uit de omgeving wel."

De tweede D is van democratisering: we gaan volgens Engelen namelijk steeds meer ‘zelf doen en kiezen’. Hij noemt als voorbeeld apps waarmee mensen zelf data over hun gezondheid verzamelen en beheren. Dankzij de derde D – digitalisering – is die data altijd en overal beschikbaar. "Het is straks mogelijk om een week lang 24 uur per dag de bloeddruk van een persoon te meten, waardoor je een veel nauwkeuriger beeld krijgt van iemands gezondheid."

Te complex

Ten slotte de D van duiten, want de kosten moeten omlaag en gezondheid gaat een markt worden. "Grote bedrijven houden zich nu vooral nog bezig met de wellness- en fitnesskant, maar zij gaan zich steeds meer richten op de gezondheidszorg."

Er is al heel veel mogelijk, aldus Engelen, maar nog niet op grote schaal. Bovendien moet het allemaal nog sneller, simpeler en goedkoper. "Veel zorgoplossingen zijn nu nog te complex voor patiënten, waardoor ze niet worden gebruikt. We moeten gaan kijken naar de behoefte van de patiënt, niet naar die van de zorgprofessional. En samen met die patiënt, familie en mantelzorger innovaties ontwikkelen."

Hype

Maar, techniek is slechts de helft van de oplossing, benadrukt Engelen. "Techniek is de hype, wat blijft is de verandering. Gedragsverandering is de volgende stap. En die omslag komt sneller dan we denken. Ik denk dat wij hier in het Radboudumc 70 procent van de routinematige dingen die we nu doen over zeven jaar niet meer doen."

Is de zorgsector klaar voor die transformatie? Engelen beweert dat het wel moet. "Anders staat de patiënt op de stoep bij de professional om verandering te eisen. Komt die verandering er niet, dan merken de professionals dat vanzelf. Dan gaan mensen met de voeten stemmen."

 
 

Neem contact met ons op

Nieuwsgierig hoe wij uw ambities helpen realiseren? Bel ons gratis via 088 - 12 39 500 en maak een afspraak met onze segmentmanager. Gebruik het contactformulier.