De hoofdaansluiting controleren

Een goed tv-signaal is belangrijk. Op deze pagina controleren we of het signaal je huis wel goed binnenkomt en wat je kunt doen als dit niet zo blijkt te zijn.

Is er storing?

Voordat we aan de slag gaan met kabels en aansluitingen is het verstandig om te checken of er een storing bekend is. Slecht tv-signaal kan namelijk komen door een storing in ons netwerk. Controleer daarom met de storingschecker of er een storing bekend is:

  • Vul een geldige postcode in, bijv: 1234AB
  • Vul een geldige huisnummer in, zonder toevoeging
Toevoeging selecteren Geen toevoeging
Vul een geldige postcode in, bijv: 1234AB
Vul een geldige huisnummer in, zonder toevoeging
De combinatie van je postcode en huisnummer kennen we niet. Heb je misschien een typfout gemaakt?

Status

Bekend sinds

Wanneer is het opgelost?

Opgelost sinds

We hebben geen werkzaamheden gepland op dit adres We hebben geen storingen gevonden op dit adres

Werkzaamheden (0)

Storingen (0)

Werkzaamheden (0)

Storingen (0)

Ontvang een bericht wanneer de storing is opgelost

SMS naar 06-nummer:
Vul een nummer of e-mailadres in.
Er is iets fout gegaan. Heb je misschien een typfout gemaakt?
We hebben je aanmelding binnen. Je krijgt een bericht wanneer de storing is opgelost.

Geen storing bekend? We leggen hieronder uit hoe je kunt controleren of het signaal van Ziggo in orde is en hoe je erachter komt of het probleem ergens anders in huis zit.

Controleer je hoofdaansluiting

De hoofdaansluiting is het punt waar de Ziggo kabel het pand binnenkomt. Vanaf de hoofdaansluiting wordt het tv-signaal verder verspreid, bijvoorbeeld richting je tv of mediabox. Door te controleren of het signaal op de hoofdaansluiting in orde is, weet je of de storing van buiten komt of ergens in huis wordt veroorzaakt. Een belangrijk startpunt dus.

1. Vind je hoofdaansluiting

Je hoofdaansluiting herken je zo:

  • Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
  • Een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat. Deze is alleen niet altijd zichtbaar.
  • Zit in de meterkast of in de kamer.

Tip: Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.

2. Meet de afstand naar je tv of mediabox

Om het signaal op de hoofdaansluiting te testen, maak je een rechtstreekse verbinding met je tv of mediabox. Hiervoor heb je een (lange) coaxkabel nodig. Om goed voorbereid aan de slag te gaan, is het belangrijk te weten hoeveel meter kabel je nodig hebt voor de test. 

Tip: Gebruik bij voorkeur een nieuwe coaxkabel van Ziggo Geschikt of Kabel Keur. Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt.

3. Haal splitters of verdelers tijdelijk los

Waarschijnlijk zijn er op je hoofdaansluiting nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten. Trek of draai deze er voor de test vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.

Problemen met On Demand of films en series bestellen?

4. Sluit je tv of mediabox rechtstreeks aan

Sluit nu je nieuwe kabel direct aan op de hoofdaansluiting en je tv of mediabox. Je hoeft de nieuwe kabel niet gelijk door de muur te trekken. Leg hem gewoon over je vloer. Zet je tv en mediabox aan en zap nu naar een zender die slecht beeld geeft.

Is het probleem nu opgelost?
Dan is het signaal dat bij de hoofdaansluiting binnenkomt in orde en gaat het ergens anders in huis mis. Dit gaan we verder onderzoeken door de kabels en splitters te controleren.

Nog steeds signaalproblemen?
Dan komt het tv-signaal waarschijnlijk al verstoord binnen op de hoofdaansluiting. Dat lossen we buiten voor je op. Bel ons even en we gaan voor je aan de slag.

Kabels controleren

Heb je direct op de hoofdaansluiting goed beeld en toch ergens in huis last van blokken en strepen of een ander signaalprobleem?

Controleer je kabels

 
 

Monteur?

Werken met de hoofdaansluiting en kabels kan een flinke klus zijn. Dat begrijpen we. Bestel een Ziggo monteur die de klus voor je klaart.

Bestel een monteur

 
 

Beeld doet raar

Heb je slecht beeld op een andere televisie? We helpen je graag met oplossingen voor het versterken van signaal bij langere afstanden.

Goed beeld op je 2e tv

 
 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo