De hoofdaansluiting controleren

Een goed tv-signaal begint bij de basis. Hierna gaan we controleren of het signaal je huis wel goed binnenkomt en wat je kunt doen als dit niet zo blijkt te zijn.

Voordat je begint..

Voordat we aan de slag gaan met kabels en aansluitingen is het verstandig om te checken of er geen storing bekend is. Slecht of geen tv-signaal kan veroorzaakt worden door een storing in ons netwerk. Controleer daarom eerst of er een storing bekend is.

Is er geen storing bekend? We leggen hieronder uit hoe je kunt controleren of het signaal van Ziggo in orde is en hoe je erachter komt of het probleem ergens anders in huis zit.

Storingschecker

Controleer of er een storing is op jouw adres

Postcode {{zipcode}} en huisnummer {{housenumber}} Wijzig

Bel ons
Helaas, je postcode is niet bij ons bekend. Check even of je een tikfout hebt gemaakt. Klopt je postcode wel? Bel ons dan op telefoonnummer 0900 - 1884 (normaal tarief).

Postcode: {{fpc.zipcode}} en huisnummer: {{fpc.housenumber}} Wijzig

Sorry! Het checken van je postcode en huisnummer ging niet goed. Probeer je het zo nog eens?


We controleren je signaal. Dit kan soms een halve minuut duren. 

Sorry, door een technisch probleem kunnen we niet controleren of er een storing bekend is op je adres. We werken hard aan een oplossing.

Werkzaamheden ({{interruptions.announcements.length}})

Er zijn geen werkzaamheden gepland.

Status: We zijn klaar We zijn voor je aan het werk gepland We zijn begonnen op {{x.create_date | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} We zijn klaar op {{x.expected_solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} {{x.expec_solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} We zijn klaar op {{x.solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}}
Krijg een bericht wanneer alles weer up and running is.
06 nummer
of
e-mail
06 nummer

Je aanmelding is binnen. Je ontvangt een bericht wanneer het werk erop zit en alles het goed doet.

Het aanmelden is niet helemaal goed gegaan. Probeer het nog een keer.

Storingen ({{interruptions.outages.length}})

Er zijn geen storingen bekend.

Status: {{x.status.toLowerCase() == 'opgelost' ? 'We hebben het voor je opgelost' : 'We zijn het voor je aan het oplossen'}} Bekend sinds {{x.create_date | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} Wanneer is het opgelost? {{x.expected_solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} Weten we helaas nog niet Opgelost sinds {{x.solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}}
Krijg een bericht wanneer alles weer up and running is.
06 nummer
of
e-mail
06 nummer

Je aanmelding is binnen. Je ontvangt een bericht wanneer het werk erop zit en alles het goed doet.

Het aanmelden is niet helemaal goed gegaan. Probeer het nog een keer.

Begin bij het begin

De hoofdaansluiting is het punt waar de Ziggo kabel het pand binnenkomt. Vanaf de hoofdaansluiting wordt het tv-signaal verder verspreid, bijvoorbeeld richting je tv of mediabox. Door te controleren of het signaal op de hoofdaansluiting in orde is, weet je of de storing van buiten komt of ergens in huis wordt veroorzaakt. Een belangrijk startpunt dus.

1. Vind je hoofdaansluiting

Je hoofdaansluiting herken je zo:

  • Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
  • Een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat. Deze is alleen niet altijd zichtbaar.
  • Zit in de meterkast of in de kamer.

Tip: Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.

2. Meet de afstand naar je tv of mediabox

Om het signaal op de hoofdaansluiting te testen, ga je zo een rechtstreekse verbinding maken met je tv of mediabox. Hiervoor heb je een (lange) coaxkabel nodig. Om goed voorbereid aan de slag te gaan, is het belangrijk om te weten hoeveel meter kabel je nodig hebt voor de test. 

3. Haal splitters of verdelers tijdelijk los

Waarschijnlijk zijn er op je hoofdaansluiting nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten. Trek of draai deze er voor de test vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.

Retoursignaal
Naast een inkomend signaal is er ook een uitgaand signaal nodig. Daarmee kun je bijvoorbeeld On Demand een film of serie bestellen. Dat heet het retoursignaal. Sommige splitters, versterkers of wandcontactdozen laten geen retoursignaal door. Door deze splitters of verdelers even los te halen en rechtstreeks op de hoofdaansluiting te testen weten we of het retoursignaal goed is.

4. Sluit je tv of mediabox rechtstreeks aan

Trek een kabel direct vanaf de hoofdaansluiting naar je tv of mediabox. Gebruik hiervoor bij voorkeur een nieuwe coaxkabel van Ziggo Geschikt of Kabel Keur. Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt. Zap nu naar een zender die slecht beeld geeft.

Is het probleem nu opgelost?
Dan is het signaal dat bij de hoofdaansluiting binnenkomt in orde en gaat het ergens anders in huis mis. Dit gaan we verder onderzoeken door de kabels en splitters te controleren.

Nog steeds signaalproblemen?
Dan komt het tv-signaal waarschijnlijk al verstoord binnen op de hoofdaansluiting. Dat lossen we buiten voor je op. Bel ons even en we gaan voor je aan de slag.

Je huidige bekabeling controleren

Heb je direct op de hoofdaansluiting goed beeld en toch ergens in huis last van blokken en strepen of een ander signaalprobleem? Ga dan verder met de volgende stap en zie wat je nog meer kunt doen om je signaal te verbeteren.

Of... bestel een monteur

Werken met de hoofdaansluiting en kabels kan een flinke klus zijn. Dat begrijpen we. Bestel daarom voor slechts € 40,- een Ziggo monteur die de klus voor je klaart. Komt het signaal je huis niet goed binnen? Dan betaal je niet voor de monteur.

 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo