De hoofdaansluiting controleren

Een goed tv-signaal begint bij de basis. Hierna gaan we controleren of je signaal het huis wel goed binnen komt en wat je kunt doen als dit niet zo blijkt te zijn.

Hier begint je signaal

De hoofdaansluiting is het punt waar de Ziggo kabel het pand binnen komt. Vanaf de hoofdaansluiting wordt het tv-signaal verder verspreid, bijvoorbeeld richting je tv of mediabox. Door te controleren of het signaal op de hoofdaansluiting in orde is, weet je of de storing van buiten komt of ergens in huis wordt veroorzaakt. Een belangrijk startpunt dus.

1. Vind je hoofdaansluiting

Je hoofdaansluiting herken je zo:

  • Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
  • Een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat. Deze is alleen niet altijd zichtbaar.
  • Zit in de meterkast of in de kamer.

Tip: Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.

2. Meet de afstand naar je tv of mediabox

Om het signaal op de hoofdaansluiting te testen, ga je zo een rechtstreekse verbinding maken met je tv of mediabox. Hiervoor heb je een (lange) coaxkabel nodig. Om goed voorbereid aan de slag te gaan, is het belangrijk om te weten hoeveel meter kabel je nodig hebt voor de test. 

3. Haal splitters of verdelers tijdelijk los

Waarschijnlijk zitten er nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten op je hoofdaansluiting. Haal deze er voor de test vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.

4. Sluit je tv of mediabox rechtstreeks aan

Trek een kabel direct vanaf de hoofdaansluiting naar je tv of mediabox. Gebruik hiervoor bij voorkeur een nieuwe coaxkabel van Ziggo geschikt of Kabel Keur. Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt. Zap nu naar een zender die slecht beeld geeft.

Is de zender nu in orde?
Dan is het signaal dat bij de hoofdaansluiting binnenkomt in orde en gaat het ergens anders in huis mis. Dit gaan we verder onderzoeken door de kabels en splitters te controleren.

Is de zender nog steeds slecht?
Dan komt het tv-signaal waarschijnlijk al verstoord binnen op de hoofdaansluiting. Dat gaan we buiten voor je oplossen. Bel ons even en we gaan voor je aan de slag.

Een nieuwe kabel is de oplossing

Heb je direct op de hoofdaansluiting goed beeld en toch ergens in huis last van blokken en strepen of een ander signaalprobleem? Ga dan verder met de volgende stap en zie wat je nog meer kunt doen om je signaal te verbeteren.

Of... bestel gewoon een monteur

Aan de slag met de hoofdaansluiting en kabels kan een flinke klus zijn. Dat begrijpen we. Bestel daarom voor slechts € 40 een Ziggo monteur die de klus voor je klaart. Komt het signaal je huis niet goed binnen? Dan betaal je niet voor de monteur.

 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Klantenservice