-
Laten we het samen verder oplossen
Bel of chat met onze Klantenservice. We gaan je verder helpen.
-
Het probleem is opgelost
Fijn dat je geholpen bent!
Help jij andere mensen verder? Deel je kennis in de Ziggo Community. Voor antwoorden op andere vragen ga je naar onze klantenservice. -
Herstart de Mediabox XL
a.
Zet de mediabox uit met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat.
b.
Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.
c.
Wacht ten minste vijf seconden en doe de stekker weer in het stopcontact.
d.
Zet de mediabox nu weer aan met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat.
e.
Wacht tot de Mediabox XL is opgestart. Dit duurt ongeveer 3 minuten.
Is het probleem nu verholpen?
-
Welk logo staat er op je mediabox?
-
Controleer of er storingen zijn bij je in de buurt
Het kan zijn dat er een storing is, of gepland onderhoud. Als dat het geval is, is geduld de oplossing.
Vul hieronder je postcode en huisnummer in. Je ziet zo of er een storing bekend is of onderhoudswerkzaamheden zijn.
Wat is je adres?
Je hebt kortgeleden gekeken of er iets aan de hand was in jouw buurt. Druk op 'Nog eens controleren' en kijk of er iets veranderd is.
Er is geen storing of gepland onderhoud in je buurt. We gaan kijken wat er dan aan de hand kan zijn.
Vul je postcode en huisnummer in.
Is er een storing die het probleem verklaart?
-
Controleer of er storingen zijn bij je in de buurt
Het kan zijn dat er een storing is, of gepland onderhoud. Als dat het geval is, is geduld de oplossing.
Vul hieronder je postcode en huisnummer in. Je ziet zo of er een storing bekend is of onderhoudswerkzaamheden zijn.
Wat is je adres?
Je hebt kortgeleden gekeken of er iets aan de hand was in jouw buurt. Druk op 'Nog eens controleren' en kijk of er iets veranderd is.
Er is geen storing of gepland onderhoud in je buurt. We gaan kijken wat er dan aan de hand kan zijn.
Vul je postcode en huisnummer in.
Is er een storing die het probleem verklaart?
-
Zie je een foutmelding in beeld?
Als er een melding of foutcode in beeld staat, is de kans groot dat deze te maken heeft met je probleem.
Is er een melding die het probleem verklaart?
-
Herstart de mediabox
a.
Zet de mediabox uit met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat.
b.
Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.
c.
Wacht ten minste tien seconden en doe de stekker weer in het stopcontact.
d.
Zet de mediabox nu weer aan met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat.
e.
Wacht tot de mediabox is opgestart. Dit duurt ongeveer 30 seconden.
Is het probleem nu verholpen?
-
Herstart de mediabox
a.
Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.
b.
Haal de smartcard uit de mediabox.
c.
Koppel de coaxkabel aan de achterkant van de mediabox los.
d.
Wacht tenminste 5 seconden en doe dan de stekker weer in het stopcontact.
e.
Wacht tot de mediabox is opgestart. Dit duurt ongeveer 60 seconden. Je ziet nu een E48- of E52-melding.
f.
Zet de mediabox op een andere zender.
g.
Sluit nu de coaxkabel aan op de mediabox. De E48- of E52-melding zal nu veranderen in de melding E04 Plaats smartcard.
h.
Plaats de smartcard terug in de digitale ontvanger. Na maximaal 30 seconden hoor je weer beeld te hebben.
Is het probleem nu opgelost?
-
Zie je een foutmelding in beeld?
Als er een melding of foutcode in beeld staat, is de kans groot dat deze te maken heeft met je probleem.
Is er een melding die het probleem verklaart?
-
Helaas is er een storing of onderhoud in je buurt
We werken aan een snelle oplossing. Als de problemen blijven aanhouden, neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Ik zie een andere (fout)melding
Voer de melding of foutcode in die je op je beeldscherm ziet staan:
Sorry, deze foutcode herkennen we niet. Heb je de code ingevuld die de mediabox of televisie aangeeft?
Op de Ziggo Community? staat ook veel informatie over foutcodes. Heb je daar al gekeken?
Volg de aanwijzingen die we je geven op de pagina met toelichting over de (fout)melding.
-
Ik zie een andere (fout)melding
Voer de melding of foutcode in die je op je beeldscherm ziet staan:
Sorry, deze foutcode herkennen we niet. Heb je de code ingevuld die de mediabox of televisie aangeeft?
Op de Ziggo Community? staat ook veel informatie over foutcodes. Heb je daar al gekeken?
Volg de aanwijzingen die we je geven op de pagina met toelichting over de (fout)melding.
-
Controleer of de mediabox aan staat
Als je mediabox uit of op stand-by staat geeft je tv de melding Geen signaal. De apparatuur stuurt dan namelijk geen signaal naar je tv. Je komt hier eenvoudig achter door voorop je mediabox te kijken. Hier hoort namelijk een lampje te branden. Afhankelijk van het model kan dit lampje blauw, rood, wit of geel zijn.
Brandt er een lampje op je mediabox?
-
Power-knop
Er brandt een lampje op je mediabox. Dit betekent dat het apparaat stroom heeft. Maar het kan ook betekenen dat het apparaat op stand-by staat. Druk daarom op de power-knop van de afstandsbediening van je mediabox.
Heb je nu weer beeld?
-
Instellen op juiste ingang
a.
Soms staat de televisie op de verkeerde ingang voor digitale televisie. Je tv en mediabox zien elkaar dan niet meer. Controleer eerst of de mediabox met een scartkabel of HDMI-kabel is aangesloten op de televisie. Druk deze kabel goed aan.
b.
Druk 1 of meedere keren op de Source-, AV- of Input knop. De naam van deze knop verschilt per type afstandsbediening. Kies de bron of aansluiting waar de mediabox op is aangesloten.
Bijna ieder merk en tv-toestel gebruikt een andere knop om naar een extern kanaal te schakelen. Hieronder zie je de meest voorkomende afstandsbediening icoontjes.
Samsung
Philips
Sony
LG
Panasonic
Overige
c.
Kies nu de aansluiting waar je mediabox op staat aangesloten.
- Is je mediabox verbonden met een HDMI-kabel? Selecteer dan HDMI1 of HDMI2.
- Is je mediabox verbonden met een SCART-kabel? Selecteer dan AV1of AV2.
Heb je nu weer beeld?
-
Controleer de stroomtoevoer
a.
Als er geen lampje op je mediabox brandt, dan krijgt het apparaat waarschijnlijk geen stroom. Dit gaan we daarom eerst controleren.
Controleer of de stekker van je mediabox nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.
b.
Veel mediaboxen hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.
Let op! Niet elke mediabox heeft een aan-/uit-schakelaar
-
Controleer de HDMI- of scartkabel
De HDMI- of scartkabel geeft het beeld en geluid van je mediabox door aan je tv. Deze kabels zijn gevoelig en kunnen beschadigd raken of niet helemaal goed vastzitten. Hierdoor kan de melding Geen signaal worden veroorzaakt. Probeer daarom eerst het volgende:
- Controleer of de uiteinden van de kabel aan beide kanten goed zijn aangesloten. Druk de kabel aan beide uiteinden goed aan.
- Probeer een andere HDMI- of scartaansluiting op de televisie.
Kun je weer tv-kijken?
-
Zenders zoeken op je tv
Op je televisie zenders zoeken is verschillend voor ieder merk en model tv. We hebben een stappenplan klaar staan met alle televisies die Ziggo geschikt zijn.
-
Storing op het signaal
Elektrische apparaten zenden draadloze signalen uit die kunnen storen op de kabels of de digitale ontvanger. We noemen dit interferentie.
Apparaten die kunnen storen zijn:
- huisnetversterker
- babyfoon
- audioversterker
- draadloze telefoon
- apparaten die gebruik maken van 4G
Je kunt storing voorkomen door deze elektrische apparaten op minimaal een meter afstand van de televisie, digitale ontvanger of coaxkabel te zetten.
Is het probleem nu opgelost?
-
Aansluiten op je hoofdaansluiting
We gaan controleren of de verstoring tussen de hoofdaansluiting en je tv zit, of dat de storing van buiten komt.
Wat heb je nodig?
- Een kabel die lang genoeg is. Deze kun je bestellen in onze webshop.
- De hoofdaansluiting
- Je tv en tv-kastje (bijvoorbeeld je Humax, Samsung of Homecast ontvanger)Eerst de voorbereiding:
a.
Zoek je hoofdaansluiting
De hoofdaansluiting herken je zo:
- een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen
- een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat (niet altijd zichtbaar)
- zit in de meterkast of in de woonkamer
Tip: Twijfel je welke wandcontactdoos de hoofdaansluiting is? Als er één in je meterkast zit, dan is dít altijd de hoofdaansluiting.
Natuurlijk is het mogelijk dat je de hoofdaansluiting niet kunt vinden. Geen probleem! We helpen je graag. Bel of chat met ons en dan gaan we samen op zoek.
b.
Kabel lang genoeg?
Je hebt de hoofdaansluiting gevonden. Weet je ook hoe lang de kabel tussen de hoofdaansluiting en je tv is. Misschien moet je een nieuwe kabel kopen. Dat kan in onze webshop.
-
Kabels en splitters controleren
Fijn dat je beeld nu weer goed was. We gaan nu samen met je uitzoeken waar de verstoring door komt. Iets gevonden? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.
Dit betekent dat het Ziggo-signaal goed binnenkomt. Voordat het signaal je tv bereikt, maakt het vaak een flinke reis. Denk aan splitters en soms flinke meters kabels. Helaas kan er onderweg wel eens wat misgaan. Hierdoor kan het signaal verstoord raken en zie je slecht beeld op tv.
a.
Sluit de splitter weer aan
De splitter die op de hoofdaansluiting zit verdeelt het signaal voor internet en televisie. Die stop je daarom weer terug zodat je ook kunt blijven internetten.
b.
Controleer de kabels
Zijn de kabels die je nu gebruikt in orde? Voor goed tv-beeld moeten de kabels bij je thuis minimaal aan de volgende punten voldoen:
- De buitenkant van de kabel is heel en heeft geen scheurtjes of knikjes. Soms is het lastig om te zien of een kabel scheurtjes of knikjes heeft omdat hij in de muur zit. Check dan wel de andere punten.
- Er zit altijd een connector aan het eind en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt.
- De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter.
- Gebruik bij voorkeur niet te lange kabels. Voor kabels langer dan 10 meter kan een versterker nodig zijn.
c.
Controleer de connectors
Na de kabels zijn de connectors aan de beurt. Dit zijn de aansluitingen aan het einde van de kabel waarmee je de kabel aansluit op je tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door heel je huis namelijk verstoren.
- De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel.
- De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
- De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen.
- Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen.
Loop alles na en druk voor de zekerheid alle kabels goed aan. Heb je ergens een connector in huis die afwijkt van de punten hierboven?
d.
Controleer de splitters
Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, dan wordt het signaal waarschijnlijk ergens gesplit met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Gebruik je splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:
- De splitter is volledig van metaal.
- Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik, of niet gebruikte aansluitingen zijn afgedekt. Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter, maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter te gebruiken.
-
Kabel vervangen
Heb je bij de vorige stap een kabel, connector of splitter gevonden die niet goed is? Dan veroorzaakt dit waarschijnlijk het slechte beeld op je tv. Het is dus belangrijk dat je deze vervangt.
We zien dat moderne diensten steeds meer eisen van het signaal. Daarom is het erg belangrijk dat je het juiste materiaal gebruikt. Je vindt kabels en andere materialen bij de webshop van Ziggo.
Liever zelf op pad? Koop dan kabels, splitters en connectoren met het Kabel Keur-logo. Kabel Keur is een onafhankelijk keurmerk dat alleen kabels, connectoren en splitters goedkeurt die geschikt zijn voor digitale televisie.We kunnen ons voorstellen dat je even tijd nodig hebt om kabels of splitters te vervangen. Heb je hier hulp bij nodig? Dan kun je altijd met ons bellen of chatten. We helpen je (op afstand) of plannen een monteur in als je niet zelf aan de slag wilt.
-
Zenders opnieuw zoeken
Omdat de foutmelding in beeld blijft gaan we je tv de zenders opnieuw laten zoeken. Dit duurt ongeveer 5 minuten.
Haal de CI+ Module even tijdelijk uit je tv. Nadat we de zenders hebben gezocht, plaatsen we de module weer terug.
-
Aansluiten op je hoofdaansluiting
Hoofdaansluiting gevonden? Dan gaan we je tv of het kastje rechtstreeks verbinden.
Dit doe je zo:
a.
Maak de hoofdaansluiting leeg
Waarschijnlijk zitten er nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten op je hoofdaansluiting. Haal deze er voor de test vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.
b.
Nieuwe kabel in tv of tv-kastje steken
Leg een kabel tussen de hoofdaansluiting en de tv of tv-kastje. Steek de kabel rechtstreeks in de hoofdaansluiting en in de tv of kastje.
Lukt het niet om een nieuwe kabel neer te leggen? Ook niet over de vloer of de trap? Hij hoeft nog niet netjes weggewerkt te worden.
We denken graag met je mee hoe we dit toch kunnen testen. Bel of chat met ons. We helpen graag.
c.
Zet je tv en eventueel je tv-kastje aan
Je hebt de tv rechtstreeks aangesloten op de hoofdaansluiting. Zap naar de zender waar je de foutmelding zag.
Is het beeld weer goed?
-
Hoe kijk je digitale televisie?
-
Herstart de Next Mini
a.
Haal de stroomstekker van de Next Mini uit het stopcontact.
b.
Wacht ten minste 5 seconden en doe de stekker weer in het stopcontact.
c.
Het kan enkele minuten duren totdat de mediabox opgestart is. Schakel de mediabox weer in met de afstandsbediening.
Is het probleem nu verholpen?
-
Ik heb zwart beeld
Dat is niet waar je de televisie voor aanzet. In een apart stappenplan helpen we je weer beeld te krijgen.
-
Ik zie een andere (fout)melding
Voer de melding of foutcode in die je op je beeldscherm ziet staan:
Sorry, deze foutcode herkennen we niet. Heb je de code ingevuld die de mediabox of televisie aangeeft?
Op de Ziggo Community? staat ook veel informatie over foutcodes. Heb je daar al gekeken?
Volg de aanwijzingen die we je geven op de pagina met toelichting over de (fout)melding.
-
E48 of E52 melding
Heb je op één of meerdere zenders een E48- of E52-melding? Hier hebben we een apart stappenplan voor waar we je graag mee helpen.
-
Je ziet een E37- of E38-melding
Je ziet een E37-melding op je tv als er een storing is in het netwerk van Ziggo. Hier kun je dus zelf niets aan doen. Zodra de storing door ons is verholpen verdwijnt de melding weer automatisch.
-
Zie je ook een e-melding?
De foutmelding Geen signaal kan verschillende oorzaken hebben. Zie je alleen de melding Geen signaal of zie je ook een E-melding zoals bijvoorbeeld E48, E52 of E37?