Overslaan en ga naar inhoud

E48- of E52-melding oplossen

E48- of E52-melding oplossen

  • Bezig met laden...

  • Aansluiten op je hoofdaansluiting

    We gaan controleren of de verstoring tussen de hoofdaansluiting en je tv zit, of dat de storing van buiten komt.

    Wat heb je nodig?
    - Een kabel die lang genoeg is. Deze kun je bestellen in onze webshop.
    - De hoofdaansluiting
    - Je tv en mediabox

    a.

    Zoek de hoofdaansluiting. Die herken je zo:

    • een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen
    • een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat (niet altijd zichtbaar)
    • zit in de meterkast of in de woonkamer

    Twijfel je welke wandcontactdoos de hoofdaansluiting is? Als er één in je meterkast zit, dan is dít altijd de hoofdaansluiting.

    Als je de hoofdaansluiting niet kunt vinden, helpen we je graag. Bel of chat met ons en dan gaan we samen op zoek. 

    b.

    Kijk nu hoe lang de kabel is tussen de hoofdaansluiting en je tv. Als de kabel te lang is of te kort, koop je een nieuwe in de Ziggo webshop.

  • Helaas is er een storing of onderhoud in je buurt

    We werken aan een snelle oplossing. Als de problemen blijven aanhouden, neem dan contact op met onze klantenservice

  • Kabel vervangen

    Heb je ontdekt dat een kabel, connector of splitter die je gebruikt niet goed is? Dan veroorzaakt dit waarschijnlijk het slechte beeld op je tv. Het is belangrijk dat je deze vervangt. Je vindt kabels en andere materialen bij de webshop van Ziggo.

    Moderne diensten eisen steeds meer van het signaal. Daarom is het erg belangrijk dat je het juiste materiaal gebruikt.  

    Koop kabels, splitters en connectoren met het Kabel Keur-logo. Kabel Keur is een onafhankelijk keurmerk dat alleen kabels, connectoren en splitters goedkeurt die geschikt zijn voor digitale televisie.

    Heb je hulp nodig bij het vervangen van kabels of splitters? Dan kun je altijd met ons bellen of chatten. We helpen je op afstand of sturen een monteur als je niet zelf aan de slag kunt.

  • Kabels en splitters controleren

    Fijn dat het beeld nu weer goed is. We gaan uitzoeken wat er aan de hand was. Iets gevonden? Schrijf het dan op en ga verder met de volgende stap.

    a.

    Sluit de splitter weer aan. De splitter die op de hoofdaansluiting zit, verdeelt het signaal voor internet en televisie. Die stop je daarom weer terug zodat je ook kunt blijven internetten.

    b.

    Controleer de kabels die je gebruikt. Voor goed tv-beeld moeten de kabels bij je thuis minimaal aan de volgende punten voldoen:

    • De buitenkant van de kabel is heel en heeft geen scheurtjes of knikjes. Als je dat niet kunt zien omdat de kabel in de muur zit, controleer dan wel de andere punten.  
    • Er zit altijd een connector aan het eind en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt
    • De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter
    • Gebruik liever niet te lange kabels. Voor kabels langer dan 10 meter kan een versterker nodig zijn.

    c.

    Controleer nu de connectors. Dit zijn de aansluitingen aan het einde van de kabel waarmee je de kabel aansluit op je tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door heel je huis namelijk verstoren.

    • De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel
    • De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd
    • De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen.
    • Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen

    Loop alles na en druk voor de zekerheid alle kabels goed aan. Heb je ergens een connector in huis die afwijkt van de punten hierboven? 

    d.

    Controleer nu de splitter. Als je op meer dan 1 tv wilt kijken, gebruik je een splitter. Die zie je hieronder op het plaatje.

    • De splitter moet volledig van metaal zijn
    • Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik, of afgedekt. 
    • Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter, maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter met 2 uitgangen te gebruiken.
  • Aansluiten op je hoofdaansluiting

    Verbind nu de tv of de mediabox rechtstreeks met de hoofdaansluiting.

    a.

    Maak de hoofdaansluiting leeg. Haal kabels een splitter of een versterker die is aangesloten op je hoofdaansluiting er even af. Je houdt dan een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.

    b.

    Steek de nieuwe kabel in de hoofdaansluiting en in de tv of de mediabox.

    Lukt het niet om een nieuwe kabel neer te leggen? Ook niet over de vloer of de trap? Hij hoeft nog niet netjes weggewerkt te worden. 

    We denken graag met je mee hoe we dit toch kunnen testen. Bel of chat met ons. We helpen graag.

    c.

    Zet je tv en de mediabox aan. Je hebt de tv nu rechtstreeks aangesloten op de hoofdaansluiting.

    d.

    Ga naar de zender waar je de foutmelding zag.

    Is het beeld weer goed?

  • We helpen je aan een oplossing als je één van de volgende meldingen op je tv ziet:

    • E48
    • E52
    • E48-32
    • E52-32
    • E48-E52

    Zie je 1 van deze meldingen in beeld?

  • Even zappen

    Soms is je tv of tv-kastje even in de war en geeft hij een E48 of E52-melding. Gelukkig is de oplossing vaak eenvoudig.

    1. Zap naar kanaal 14 (Ziggo Sport). Hier zou je gewoon beeld moeten hebben.
    2. Laat de televisie 1 minuut op Ziggo Sport staan.
    3. Zap daarna weer terug naar de zender waar je de foutmelding zag.

    Kun je weer televisiekijken?

  • Is er een storing?

    Wat is je adres?

    Vul je postcode en huisnummer in.

  • Zit de coaxkabel nog op zijn plek?

    Controleer of de coaxkabel, die achter in je mediabox zit, nog goed vastzit. Druk de kabel nog eens stevig aan. Kijk ook of de andere kant van de kabel stevig aangesloten zit in de aansluiting van de muur.

    Is de foutmelding verdwenen?

  • Contact Laten we het samen verder oplossen

    Ga op zoek:

    • Naar een wit stopcontact met 1 of 2 openingen
    • Kijk ook goed in de gang en in de kelder
    • Als je een groene kabel een stopcontact ziet ingaan, is dat de hoofdaansluiting

    Hoofdaansluiting laten verplaatsen

    Vind je de hoofdaansluiting niet op de plek waar je hem verwacht of zou willen hebben? Maak dan een afspraak om je AOP te laten verplaatsen

    Gevonden?

    Goed zo! Klik op Ja, gevonden en geef aan welke hoofdaansluiting het is.

  • Het probleem is opgelost

    Help jij andere mensen verder? Deel je kennis in de Ziggo Community

  • Storing op het signaal

    Het tv-signaal kan verstoord raken door een stoorzender in je huis. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

    • huisnetversterker
    • audioversterker
    • draadloze telefoon
    • magnetron
    • babyfoon
    • apparaten die gebruik maken van 4G

    Staat één van deze apparaten in de buurt van je (CI+) televisie, digitale ontvanger of coaxkabel? Zet deze dan minimaal één meter van de televisie, digitale ontvanger en/of coaxkabel af. Lukt dat niet? Zet ze dan in ieder geval even uit.

    Is je beeld nu in orde?