Overslaan en ga naar inhoud

E109 of E109-9 melding

De melding E109(-9) geeft aan dat je smartcard niet goed gelezen kan worden.

Smartcard schoonmaken

Haal de smartcard uit je ontvanger (dat kan je mediabox of CI+ Module zijn). Maak de goudkleurige chip op de smartcard vervolgens schoon met een droge doek.
Plaats de smartcard vervolgens terug in de ontvanger:

Plaats de smartcard met de chip naar voren in de mediabox. Duw de smartcard aan tot hij niet meer verdergaat.

Heb je een Philips DCR 2020/2022? Plaats dan de smartcard met de chip naar boven gericht in de mediabox. Het merk en modelnummer van je mediabox vind je aan de voorkant van het apparaat.

E109-melding | Klantenservice | Ziggo

Let er bij het plaatsen van de smartcard op dat:

  • de brede rand naar boven wijst
  • de chip naar boven wijst (het kan dat op de smartcard een andere instructie staat)
  • de chip naar voren wijst
  • je de smartcard aanduwt tot hij niet meer verdergaat
E109-melding | Klantenservice | Ziggo

Plaats nu de CI+ Module (met hierin de smartcard) terug in je televisietoestel met het 'Geschikt voor Ziggo'- logo naar de muur achter het televisietoestel gericht.

E109-melding | Klantenservice | Ziggo

Herstart tenslotte je ontvanger door mediabox of de televisie met  CI+ module  even uit en weer aan te zetten.

Verdwijnt de melding uit beeld?

Als de melding uit beeld verdwijnt is het probleem verholpen. Verdwijnt de melding niet uit beeld? Dan kan het nog liggen aan de chiplezer. Beweeg de kaart enkele keren heen en weer in de ontvanger en druk hem uiteindelijk stevig aan in de kaartlezer.

Helpt dit niet?

Dat is vervelend. Helaas kun je zelf niet meer doen. We gaan je natuurlijk helpen om het probleem op te lossen. Neem contact met ons op. Vermeld daarbij de foutcode.

Vraag het de Community

Klanten en specialisten helpen je alles uit onze producten te halen. Samen weten we meer!

Tijdelijke oplossing

Met Ziggo GO kijk je live televisie en On Demand op je computer, smartphone of tablet.