Foutcode 1030

De installatie van de Ziggo Mediabox XL wil niet lukken. Foutcode 1030 zit je dwars. Gelukkig kunnen we dat oplossen zodat je snel aan de slag kunt met de mediabox.

Wat betekent foutcode 1030?

De Mediabox XL communiceert met ons netwerk door een signaal terug te sturen. Dat heet het retoursignaal. De mediabox heeft het nodig om de installatie af te ronden. Bij foutcode 1030 wordt het signaal geblokkeerd of raakt ergens verstoord, waardoor het niet aankomt.

Zo los je foutcode 1030 op

We gaan de meest voorkomende oorzaken en oplossingen met je doornemen. Eerst controleren we of er een storing in ons netwerk is. Hierna doorlopen we de meest voorkomende oorzaken in huis.

1. Is er een storing bij Ziggo?

Vul hier je postcode en huisnummer in.

Is er een storing bekend? Wacht dan even totdat de storing is verholpen. Herstart hierna de Mediabox XL door tien seconden de stroom eraf te halen. En kijk of het dan wel lukt.

2. Is er een UMU-01 aangesloten?

In bepaalde gebieden in Nederland hebben we in het verleden de UMU-01 signaalverdeler geleverd bij internetaansluitingen. Deze signaalverdeler blokkeert helaas het signaal van de Mediabox XL. Je herkent een UMU-01 aan de tekst UMU-01 linksboven op de verdeler. Controleer of je ergens op een aansluiting zo'n UMU-01 hebt zitten. Als je een UMU-01 tegenkomt kun je de verdeler er zelf afdraaien. Je steekt vervolgens de coaxkabel rechtstreeks in de tv-aansluiting. Hou je een kabel over die je niet kunt aansluiten? Bel ons dan even als je wil en we sturen je een geschikte signaalverdeler.

splitter Ziggo

3. Wordt het retoursignaal geblokkeerd?

Zoals je hebt kunnen lezen heeft de Mediabox XL naast een inkomend signaal ook een uitgaand signaal nodig om bijvoorbeeld On Demand een film of serie te bestellen. Dit heet retoursignaal. De mediabox heeft dit retoursignaal nodig. Sommige splitters, versterkers of wandcontactdozen laten geen retoursignaal door. Je test dit eenvoudig met de volgende stappen:

  • Zoek je hoofdaansluiting. Dat is het punt waar de Ziggo kabel het gebouw binnenkomt. Meestal is dat de meterkast of de woonkamer.
hoofdaansluiting Ziggo
  • Verwijder voor deze test eventuele splitters of versterkers van je hoofdaansluiting.
splitter Ziggo
  • Sluit je Mediabox XL direct aan op de hoofdaansluiting met een coaxkabel. Is de coaxkabel die je nu gebruikt te kort voor deze test? Koop dan een langere coaxkabel.
 
  • Herstart de Mediabox XL met de aan-uitknop aan de achterkant.

Is de foutcode nu verdwenen? Dan blokkeert een splitter of wandcontactdoos ergens het retoursignaal van de Mediabox XL. Je lost dit eenvoudig op door de splitters en wandcontactdozen te vervangen door geschikte splitters en wandcontactdozen

4. Alles geprobeerd, maar blijft de foutcode in beeld?

Heb je nu nog steeds die hardnekkige foutmelding in beeld? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wil je ons even bellen? Dan zoeken we samen naar de oplossing.

Tijdelijke oplossing

Met Ziggo GO kijk je live televisie en On Demand op je computer, smartphone of tablet.

Antwoord niet gevonden?

Stel je vraag op de Ziggo Community.

Naar de Ziggo Community

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo