Foutcode 1001

De Ziggo Mediabox XL maakt geen verbinding met het netwerk van Ziggo. Daardoor kun je de installatie van Horizon TV niet afmaken. We leggen je uit hoe je dit oplost.

Wat betekent foutcode 1001?

Om digitale televisie, Ziggo On Demand en Ziggo Replay te gebruiken heeft de Mediabox XL een verbinding nodig met ons televisienetwerk. Via deze verbinding verzendt en ontvangt de mediabox informatie. Foutcode 1001 houdt in dat het apparaat de benodigde informatie niet kan verzenden, ontvangen of allebei.

Zo los je foutcode 1001 op

Controleer altijd eerst of er een netwerkstoring bekend is bij je in de buurt. Is dat het geval, dan kan die de foutcode 1001 veroorzaken. Als er geen storing in het netwerk van Ziggo is, zit de oorzaak vaak ergens anders. We nemen het stap voor stap met je door:

1. Is er een storing bij Ziggo?

Controleer of er een storing bekend is bij je in de buurt. Dat kan de foutcode namelijk veroorzaken. Is er een storing bekend? Wacht dan even tot de storing is verholpen. Herstart daarna de Mediabox XL door tien seconden de stroom eraf te halen.

2. Zit de coaxkabel nog op z'n plek?

De Mediabox XL maakt verbinding met ons netwerk via een coaxkabel. Als de coaxkabel er niet goed meer in zit, dan kan dat het probleem veroorzaken. Dat kan bijvoorbeeld per ongeluk gebeuren bij het schoonmaken of het verschuiven van een kast. Controleer daarom of de coaxkabel in de Mediabox XL zit en in de tv-aansluiting op de muur.

3. Is er een UMU-01 aangesloten?

In bepaalde gebieden in Nederland hebben we in het verleden de UMU-01 signaalverdeler geleverd bij internetaansluitingen. Deze signaalverdeler blokkeert helaas het signaal van de Mediabox XL. Je herkent een UMU-01 aan de tekst UMU-01 linksboven op de verdeler. Controleer of je ergens op een aansluiting zo'n UMU-01 hebt zitten. Als je een UMU-01 tegenkomt kun je de verdeler er zelf afdraaien. Je steekt vervolgens de coaxkabel rechtstreeks in de tv-aansluiting. Hou je een kabel over die je niet kunt aansluiten? Bel ons dan even als je wil en we sturen je een geschikte signaalverdeler.

4. Wordt het retoursignaal geblokkeerd?

Het klinkt misschien gek, maar de Mediabox XL ontvangt niet alleen signaal, maar stuurt ook een signaal terug naar ons netwerk. Dat heeft het apparaat nodig om bijvoorbeeld een On Demand-bestelling door te geven. Dat noemen we een retoursignaal. Bij het opstarten heeft de mediabox dit retoursignaal nodig. Sommige splitters, versterkers of wandcontactdozen laten geen retoursignaal door. Je test dit eenvoudig met de volgende stappen:

  • Zoek je hoofdaansluiting. Dat is het punt waar de Ziggo kabel het gebouw binnenkomt. Meestal is dat de meterkast of de woonkamer.
  • Verwijder voor deze test eventuele splitters of versterkers van je hoofdaansluiting.
  • Sluit je Mediabox XL direct aan op de hoofdaansluiting met een coaxkabel. Is de coaxkabel die je nu gebruikt te kort voor deze test? Koop dan een langere coaxkabel.
  • Herstart de Mediabox XL met de aan-uitknop aan de achterkant.

Is de foutcode nu verdwenen? Dan blokkeert een splitter of wandcontactdoos ergens het retoursignaal van de Mediabox XL. Je lost dit eenvoudig op door de splitters en wandcontactdozen te vervangen voor geschikte splitters en wandcontactdozen

5. Alles geprobeerd, maar blijft de foutcode in beeld?

Heb je alles geprobeerd, maar blijft de foutmelding hardnekkig in beeld? Dat is balen. We gaan je natuurlijk helpen om het probleem op te lossen. Wil je ons even bellen? Dan zoeken we samen uit waarom het niet werkt en wat de oplossing is.

De nieuwste vragen over Mediabox XL

Foutcodes op de Ziggo Community

Lees meer over de foutcode 1001 of deel jouw gouden tip om het probleem op te lossen in de Ziggo Community.

Foutcodes op de Ziggo Community

Lees meer over de foutcode 1001 of deel jouw gouden tip om het probleem op te lossen in de Ziggo Community.

Foutcodes op de Ziggo Community

Lees meer over de foutcode 1001 of deel jouw gouden tip om het probleem op te lossen in de Ziggo Community.

De nieuwste vragen over Mediabox XL

 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo