Foutcode 1001

De Ziggo Mediabox XL maakt geen verbinding met het netwerk van Ziggo. Daardoor kun je de installatie van Mediabox XL niet afmaken. We leggen je uit hoe je dit oplost.

Wat betekent foutcode 1001?

Om digitale televisie, Ziggo On Demand en Ziggo Replay te gebruiken heeft de Mediabox XL een verbinding nodig met ons televisienetwerk. Via deze verbinding verzendt en ontvangt de mediabox informatie. Foutcode 1001 houdt in dat het apparaat de benodigde informatie niet kan verzenden, ontvangen of allebei.

Zo los je foutcode 1001 op

1. Is er een storing bij Ziggo?

Vul hier je postcode en huisnummer in.

Is er een storing bekend? Wacht dan even totdat de storing is verholpen. Herstart hierna de Mediabox XL door tien seconden de stroom eraf te halen. En kijk of het dan wel lukt.

2. Zit de coaxkabel nog op z'n plek?

De Mediabox XL maakt verbinding met ons netwerk via een coaxkabel. Als de coaxkabel er niet goed meer in zit, dan kan dat het probleem veroorzaken. Dat kan bijvoorbeeld per ongeluk gebeuren bij het schoonmaken of het verschuiven van een kast. Controleer daarom of de coaxkabel in de Mediabox XL zit en in de tv-aansluiting op de muur.

3. Is er een UMU-01 aangesloten?

In bepaalde gebieden in Nederland hebben we in het verleden de UMU-01 signaalverdeler geleverd bij internetaansluitingen. Deze signaalverdeler blokkeert helaas het signaal van de Mediabox XL. Je herkent een UMU-01 aan de tekst UMU-01 linksboven op de verdeler. Controleer of je ergens op een aansluiting zo'n UMU-01 hebt zitten. Als je een UMU-01 tegenkomt kun je de verdeler er zelf afdraaien. Je steekt vervolgens de coaxkabel rechtstreeks in de tv-aansluiting. Hou je een kabel over die je niet kunt aansluiten? Bel ons dan even als je wil en we sturen je een geschikte signaalverdeler.

splitter Ziggo

4. Wordt het retoursignaal geblokkeerd?

Het klinkt misschien gek, maar de Mediabox XL ontvangt niet alleen signaal, maar stuurt ook een signaal terug naar ons netwerk. Dat heeft het apparaat nodig om bijvoorbeeld een On Demand-bestelling door te geven. Dat noemen we een retoursignaal. Bij het opstarten heeft de mediabox dit retoursignaal nodig. Sommige splitters, versterkers of wandcontactdozen laten geen retoursignaal door. Je test dit eenvoudig met de volgende stappen:

  • Zoek je hoofdaansluiting. Dat is het punt waar de Ziggo kabel het gebouw binnenkomt. Meestal is dat de meterkast of de woonkamer.
hoofdaansluiting Ziggo
  • Verwijder voor deze test eventuele splitters of versterkers van je hoofdaansluiting.
splitter Ziggo
  • Sluit je Mediabox XL direct aan op de hoofdaansluiting met een coaxkabel. Is de coaxkabel die je nu gebruikt te kort voor deze test? Koop dan een langere coaxkabel.
 
  • Herstart de Mediabox XL met de aan-uitknop aan de achterkant.

Is de foutcode nu verdwenen? Dan blokkeert een splitter of wandcontactdoos ergens het retoursignaal van de Mediabox XL. Je lost dit eenvoudig op door de splitters en wandcontactdozen te vervangen door geschikte splitters en wandcontactdozen

5. Alles geprobeerd, maar de foutcode blijft?

Is die hardnekkige foutcode nog niet weg? Schakelen we gewoon nog een tandje bij. Wil je ons even bellen? Dan zoeken we samen verder naar de oplossing.

Tijdelijke oplossing

Met Ziggo GO kijk je live televisie en On Demand op je computer, smartphone of tablet.

Antwoord niet gevonden?

Stel je vraag op de Ziggo Community.

Naar de Ziggo Community

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo