Spam

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Meestal gaat het om ongevraagde e-mail die in grote hoeveelheden tegelijk wordt verzonden.

Spam voorkomen

Wil je spam voorkomen? Let dan op de volgende dingen:

  • Houd je e-mailadres privé. Plaats deze niet op websites en internetfora. Er zijn namelijk virussen die teksten op het internet scannen op e-mailadressen.
  • Reageer niet op ongevraagde e-mail. Als je dit wel doet, weet de verstuurder van de spam dat het bericht is gelezen. Je kunt hierdoor meer spam ontvangen.

Ziggo spamfilter vernieuwd

E-mail van Ziggo heeft standaard een slimme spamfilter. En die is vernieuwd. Sleep je spamberichten voortaan naar de map Spam, en de spamfilter zal ze voortaan herkennen. Vergelijkbare e-mails komen daarna automatisch in de map Spam terecht. Je vindt de map in de webmail van Ziggo of in je eigen e-mailclient, zoals Outlook, Windows Mail of het e-mail programma van je mobiele telefoon.

Is een e-mail onterecht in de map Spam terechtgekomen? Sleep het berichtje dan uit de map. Ook hier leert de spamfilter van. Je e-mail wordt de volgende keer wel juist herkend. De map Spam wordt na 30 dagen automatisch geleegd.

Zie je geen map Spam in je e-mail client? Dan gebruik je nog POP3, een oudere e-mailstandaard. Stap over naar IMAP of gebruik de spamfilter van Safe Online.

Wat doet Ziggo tegen spam?

Volgens de Telecommunicatiewet is het versturen van spam verboden. Wanneer we merken dat een internetabonnee van Ziggo spam verstuurt, nemen we maatregelen. We beperken de internetverbinding of sluiten deze af om de overlast te stoppen. Ziggo informeert de abonnee hierover. We vertellen wat de abonnee moet doen om de internetverbinding te herstellen.

Spam melden

Ontvang je spam? Als de spammer internetabonnee van Ziggo is, kunnen we actie ondernemen.

Om nader onderzoek te kunnen uitvoeren, hebben we aanvullende informatie van je nodig. Stuur kopieën van de spamberichten inclusief de oorspronkelijke headers* naar ons op via het Contactformulier. Als uit het onderzoek blijkt dat een van onze abonnees spam of ongevraagde bulk e-mail heeft verstuurd, nemen we passende maatregelen.

* Klik in de volgende alinea op 'header van een e-mailbericht' voor specifieke uitleg hoe je headers achterhaalt.

Hoe vind je de header?

Een e-mailbericht begint altijd met een header. In eerste instantie staat hier niet veel meer dan het onderwerp, de afzender en de geadresseerde. Maar in de loop van de verzending wordt steeds meer informatie aan de header toegevoegd. Zo kan de ontvanger zien hoe het bericht bij hem terecht is gekomen.

Lees hoe je de header van een e-mailbericht vindt

Ziggo en zijn partners zijn niet verantwoordelijk voor de gedragingen van hun abonnees op het internet. Het verzenden van ongevraagde bulk e-mail of spam via e-mail of usenet is niet toegestaan op basis van de Aanvullende Gebruiksvoorwaarden van Ziggo.

Berichtregels instellen

Ontvang je veel e-mails, of wil je van sommige e-mailadressen geen mail meer ontvangen? Dan kun je berichtregels instellen. Daarmee stuur je e-mails automatisch naar de juiste map. We leggen uit hoe je dat doet.

Berichtregels instellen

Veelgestelde vraag

Wat is een header?

 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo