Spam

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Meestal gaat het om ongevraagde e-mail die in grote hoeveelheden tegelijk worden verzonden. Maar onder spam valt bijvoorbeeld ook het plaatsen van veel berichten in Nieuwsgroepen.

Wat doet Ziggo tegen spam?

Volgens de Telecommunicatiewet is het versturen van spam verboden. Wanneer we merken dat een internetabonnee van Ziggo spam verstuurt, nemen we maatregelen. We beperken de internetverbinding of sluiten deze af om de overlast te stoppen. Ziggo informeert de abonnee hierover. We vertellen wat de abonnee moet doen om de internetverbinding te herstellen.

Spam voorkomen

Wil je spam voorkomen? Let dan op de volgende dingen:

  • Houd je e-mailadres privé. Plaats deze niet op websites en internetfora. Er zijn namelijk virussen die teksten op het internet afscannen op e-mailadressen.
  • Reageer niet op ongevraagde e-mail. Als je dit wel doet, weet de verstuurder van de spam dat het bericht is gelezen. Je kunt hierdoor meer spam ontvangen.
  • Gebruik een spamfilter. Anti-Spam is onderdeel van het abonnement Ziggo Internetbeveiliging.

Spam melden

Ontvang je spam? Als de spammer internetabonnee van Ziggo is, kunnen we actie ondernemen.

Om nader onderzoek te kunnen uitvoeren, hebben we aanvullende informatie van je nodig. Stuur kopieën van de spamberichten inclusief de oorspronkelijke headers* naar ons op via het Contactformulier. Als uit het onderzoek blijkt dat een van onze abonnees spam of ongevraagde bulk e-mail heeft verstuurd, nemen we passende maatregelen.

* Klik in de volgende alinea op 'header van een e-mailbericht' voor specifieke uitleg hoe je headers achterhaalt.

Hoe vind je de header?

Een e-mailbericht begint altijd met een header. In eerste instantie staat hier niet veel meer dan het onderwerp, de afzender en de geadresseerde. Maar in de loop van de verzending wordt steeds meer informatie aan de header toegevoegd. Zo kan de ontvanger zien hoe het bericht bij hem terecht is gekomen.

Lees hoe je de header van een e-mailbericht vindt

Ziggo en zijn partners zijn niet verantwoordelijk voor de gedragingen van hun abonnees op het internet. Het verzenden van ongevraagde bulk e-mail of spam via e-mail of usenet is niet toegestaan op basis van de Aanvullende Gebruiksvoorwaarden van Ziggo.

Spamfilter instellen

Ontvang je veel ongewenste e-mail op je e-mailadres van Ziggo? Op je e-mail van Ziggo heb je standaard een spamfilter. Met een spamfilter blokkeer je bepaalde e-mailadressen.

Spamfilter instellen

Veelgestelde vraag

Wat is een header?

 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo