Scam

Scam is het Engelse woord voor oplichterij. Het is een vorm van bedrog waarbij fraudeurs onder valse voorwendselen proberen je geld afhandig te maken. Scamming kan ook telefonisch. De fraudeur belt je bijvoorbeeld op namens Microsoft met de mededeling dat je een probleem hebt met je computer. Vervolgens biedt hij je hulp aan of smeert hij je zogenaamd handige software aan.

Zodra criminelen toegang tot je computer hebben kunnen ze:

  • Software installeren op je pc die je persoonlijke gegevens vastlegt. Hiermee kunnen ze informatie zoals gebruikersnamen en wachtwoorden misbruiken.
  • Je pc op afstand overnemen en de instellingen aanpassen, zodat je pc gevoelig wordt voor misbruik.
  • Creditcardgegevens opvragen zodat ze deze kunnen misbruiken.
  • Je naar frauduleuze websites laten surfen en je vragen om gevoelige informatie in te vullen.

Let op! Microsoft, banken of andere instanties zullen je nooit bellen en je ook niet vragen om handelingen te verrichten op je pc. Vragen naar je gebruikersnaam en wachtwoord wijst dus altijd op cybercriminaliteit. Beantwoord zulke vragen nooit en verstrek nooit je persoonlijke gegevens!

Wat kun je zelf doen?

  • Koop online niet zomaar diensten, zeker als je de bron niet vertrouwt.
  • Laat niemand je pc overnemen, tenzij het iemand is van een winkel of partij waar je zelf lid van bent.
  • Probeer zoveel mogelijk gegevens te noteren van de cybercrimineel en geef dit door aan je provider of de politie.
  • Betrouwbare instanties zullen nooit vragen naar persoonlijke gegevens. Ga hier dus nooit op in.
  • Installeer nooit software van een onbekende. Zeker niet tijdens of na een ongevraagd telefoontje.
  • Scan je computer regelmatig op virussen en spyware met Internetbeveiliging van Ziggo.

Veelgestelde vragen

Hoe herken ik een virtuele oplichter?

 

Ik ben al gedupeerd door scam. Wat nu?

 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo