Phishing | Klantenservice | Ziggo

Phishing

Heb je een mail ontvangen die je niet vertrouwt? Klik dan niet op linkjes en geef geen persoonlijke gegevens of wachtwoorden. Je hebt misschien te maken met een phishingmail die niet van Ziggo is. Met deze mails proberen internetcriminelen persoonlijke gegevens te krijgen, ook wel identiteitsfraude of identiteitskaping genoemd.

phishing

Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen vissen op meerdere manieren naar je gegevens. Denk aan e-mails, sms’jes, WhatsApp-berichtjes of zelfs telefonisch. In deze berichten gebruiken ze een alarmerende reden, zoals:

  • controleer je inloggegevens van de bank, want er is iets mis met de beveiliging
  • je hebt nog een rekening openstaan
  • “bevestiging van je account”
  • je afschrijving lukt niet

Of ze sturen een digitale kerstkaart. Meestal wordt je gevraagd om op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.

We vinden het belangrijk dat je phishing kunt herkennen. Daarom hebben we een pagina opgesteld met phishing-voorbeelden die over Ziggo in omloop zijn geweest. Daarnaast geven we tips hoe je een bericht als phishing kunt herkennen.

Veelgestelde vragen

Helaas kan het voorkomen dat we je vragen om in Mijn Ziggo wat gegevens in te vullen. We kunnen ons voorstellen dat je hier terughoudend in bent. Dat moedigen we ook aan. Geef alleen je gegevens als je echt zeker weet dat je te maken hebt met Ziggo. Een van de manieren waarop je dat zeker weet is door naar Ziggo.nl te gaan en van daaruit naar Mijn Ziggo. Voor de zekerheid kun je de website nog op onderstaande tips checken.

Internetcriminelen bootsen graag de originele url na om je te misleiden. Controleer daarom de adresregel linksboven in je scherm. Staan hier spelfouten of op het origineel lijkende, buitenlandse tekens dan is de pagina niet te vertrouwen.

Verloopt het inlogproces van bijvoorbeeld je bank anders dan je gewend bent? Log dan niet in en verbreek direct de verbinding.

Log je in op Mijn Ziggo? Of op de website van bijvoorbeeld je bank of gemeente? Dan gaat dat via een beveiligde verbinding. Je browser geeft met bijvoorbeeld een hangslotje aan dat je een beveiligde verbinding hebt. Ook is de adresregel vaak groen gekleurd.

Valse e-mails, zoals digitale kerstkaarten, of een nep-webwinkel staan vaak vol met spelfouten. Of je wordt niet persoonlijk aangesproken, terwijl je bank of gemeente dat vaak wel doet.

Lees hoe je de e-mails van Ziggo herkent

Heb je een prachtige aanbieding gekregen voor bijvoorbeeld de nieuwste telefoon met 70% korting? Vaak is dit niet realistisch. Vergelijk de prijzen die je ziet met andere webwinkels via bijvoorbeeld tweakers.net.

Ik heb gereageerd op een phishingmail. Wat moet ik nu doen?

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail, is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dat wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk.

Wat doen wij?

We doen er alles aan om phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op. Nog voordat internetcriminelen hun slag slaan, halen we nepsites uit de lucht. Helaas kunnen we niet alles voor zijn. Blijf daarom zelf ook altijd alert. Meer informatie over veilig internetten en privacy online vind je op Veiliginternetten.

veilig-mailen

Veilig mailen

Veilig mailen, surfen en bankieren doe je met het Veilig online pakket Safe Online.

Safe Online

Phishing melden

Heb je phishing over Ziggo gekregen? Meld ze direct bij ons.

Phishing melden
alles-over-veiligheid

Alles over veiligheid

Meer weten over hoe je veilig internet, mailt en hoe Ziggo je daarbij kan helpen.

Alles over veilig internet

Antwoord niet gevonden?

Stel je vraag op de Ziggo Community.

Naar de Ziggo Community

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo