E-mail en misbruik

Als e-mailgebruiker kun je geconfronteerd worden met vormen van misbruik. Het is goed om te weten welke vormen van misbruik er zijn, hoe je ze herkent en wat je eraan kunt doen.

Spam

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Meestal gaat het om ongevraagde e-mail die in grote hoeveelheden tegelijk wordt verzonden. Lees meer over spam.

Hoax

Een hoax is een nepwaarschuwing die zich in de vorm van een kettingbrief verspreidt. In de hoax-boodschap word je aangespoord om het bericht naar zoveel mogelijk contactpersonen te verspreiden. Ga hier nooit op in. Hoaxes worden vaak gebruikt door professionele spammers die e-mailadressen verzamelen om je allerlei ongewenste e-mailberichten toe te sturen. Wil je weten wat je hieraan kunt doen? Lees meer over hoaxes.

Phishing

Phishing is het vissen naar je persoonlijke gegevens. Oplichters proberen gegevens zoals bankrekening- of creditcardnummers, wachtwoorden, pincodes, enzovoorts van je te bemachtigen. Daarmee willen ze geld van je rekening te halen. Dit heet ook wel identiteitsfraude. Ga nooit op dergelijke verzoeken in en verwijder de e-mail. Benieuwd wat je verder kunt doen? Lees meer over phishing.

Blacklisting

Blacklists worden bijgehouden door onafhankelijke beveiligingsbedrijven. Op een blacklist staan IP-adressen of e-mailservers waarvandaan spam is verstuurd. Lees meer over Blacklisting.

Mail van Ziggo is veilig. Maar hoe herken je het?

Alle uitleg over hoe je kunt controleren of een mail wel echt van Ziggo is, vind je op de pagina Hoe herken ik mail van Ziggo.

 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo