Computer opschonen

Computer opschonen

  • Poortscans

    Een poortscan is een manier om kwetsbare punten te ontdekken in de beveiliging van een computernetwerk. Poortscans kunnen vervolgens gebruikt worden om in te breken of virussen te verspreiden.

    Voer je bewust poortscans uit?

  • Zelf verstuurd?

    Er is een groot aantal e-mails verstuurd vanaf één van je apparaten die verbonden zijn met internet.

    Heb je zelf een grote hoeveelheid e-mails verstuurd?

  • Download Ziggo Safe Online

    Omdat je klant bent bij ons kun je gratis Ziggo Safe Online gebruiken. Je krijgt dan een virusscanner en een firewall die je computer beschermt.

  • Hacken

    Vanaf één van je apparaten die verbonden is met internet is geprobeerd om in te breken bij een andere internetgebruiker of computersysteem.

    Dit heet hacken. Het doel hiervan is om persoonsgegevens te achterhalen of een computer in te zetten voor criminele activiteiten. Vanzelfsprekend is hacken niet toegestaan. We gaan ervan uit dat je dit niet bewust doet, maar dat schadelijke software op één van je apparaten hiervoor verantwoordelijk is.

    Wat kun je zelf doen om dit te voorkomen? Allereerst is het belangrijk dat je besturingssysteem en virusscanner de nieuwste updates hebben.

    Heb je een up-to-date virusscanner?

  • Blokkade na een hack

    Ziggo kan van instanties een melding krijgen dat je persoonlijke inloggegevens zijn gestolen door internetcriminelen. Als dit gebeurt lopen je persoonlijke gegevens gevaar. Wijzig dan al je wachtwoorden om schade te voorkomen.

    Zijn je gegevens gestolen? Dan blokkeren wij het versturen van e-mail via een SSL-verbinding voor je e mailaccount.

    Wat is een SSL-verbinding?

    Een SSL-verbinding is een beveiligde internetverbinding. Als je e-mail verstuurt via een SSL-verbinding, log je in met je e-mailwachtwoord. Zo komen vertrouwelijke gegevens niet in verkeerde handen. Je kunt e-mail versturen via een SSL-verbinding wanneer je dit hebt ingesteld in je e-mailprogramma.

    Wijzig de volgende wachtwoorden om je gegevens veilig te stellen:

  • Ingelogd vanuit het buitenland

    Wordt vanuit verschillende landen ingelogd op je Ziggo Mail? Dan is de kans groot dat internetcriminelen gebruikmaken van je e-mailadres. Voor de veiligheid doen we het volgende: we blokkeren het e-mailaccount en vragen je vervolgens om snel je wachtwoord te veranderen. 

    Heb je zelf meerdere keren buiten Nederland ingelogd op Ziggo Mail?

  • Logingegevens misschien in verkeerde handen

    Mogelijk zijn je inloggegevens in verkeerde handen gevallen. Om misbruik van je e-mailaccount tegen te gaan, hebben we je e-mailaccount geblokkeerd.

    Wijzig de volgende wachtwoorden om je gegevens veilig te stellen:

  • Contact Neem contact met ons op

    Is je e-mailaccount door ons geblokkeerd? Neem dan contact met ons op zodat we je e-mailaccount weer kunnen deblokkeren.

  • Voer een scan uit

    Voer een volledige scan uit op je computer. Detecteert de scan problemen of beveiligingsrisico's? Volg de instructies van je virusscanner en verwijder de risico's.

    Voer deze stappen uit op alle computers in huis. Zo weet je zeker dat er geen schadelijke software achterblijft.

    Houd dit stappenplan open om na de scan verder te gaan.

    Heeft de scan iets gevonden?

  • Limieten e-mails

    Via een onbeveiligde verbinding verstuur je maximaal 650 verschillende e-mails met maximaal 2000 geadresseerden per 24 uur.

    Wil je meer e-mails versturen? Gebruik dan een SSL-verbinding. Dan verstuur je maximaal 2500 verschillende e-mails met maximaal 10.000 geadresseerden per 24 uur.

  • Toestemming

    Poortscans zijn alleen toegestaan als er toestemming voor is gegeven door de eigenaar. Heb je deze toestemming niet, dan mag je dit niet meer doen. 

  • Limieten Ziggo Mail

    Stuur alsjeblieft niet meer dan 650 verschillende e-mails met maximaal 2000 geadresseerden per 24 uur.

    Neem contact op met de Klantenservice om je e-mailadres te deblokkeren.

  • Heeft je computer een virus opgelopen? Je tablet een koutje gevat? Naast dat je zelf iets kunt doen, helpen we op de achtergrond met wat extra vitamientjes. We hebben een beveiligingssysteem dat 24 uur per dag waakt over je internetverbinding en bij mogelijke schade springen we meteen in actie.

    Welke situatie past bij je?

  • Mogelijke oplossingen

    Het onbewust versturen van grote hoeveelheden e-mail kan diverse oorzaken hebben. Hieronder geven we je een aantal mogelijke oplossingen:

    • Zorg ervoor dat je besturingssysteem is voorzien van alle recente updates.
    • Het kan zijn dat je computer besmet is met een virus. Daarom verzoeken we om ervoor te zorgen dat je computer virusvrij is.

     

    Wat kun je zelf doen om problemen te voorkomen? Allereerst is het belangrijk dat je besturingssysteem en virusscanner de nieuwste updates hebben.

    Heb je een up-to-date virusscanner?

  • Schadelijke software gevonden

    Je hebt schadelijke software op je computer gevonden en verwijderd. Dit kan mogelijk de oorzaak zijn van het probleem. We leggen uit wat je nog meer kunt doen.

  • Contact Contact vanuit het buitenland

    Gelukkig is er nu niets aan de hand. We proberen je op internet zo veel mogelijk te beschermen. Daarom hebben we uit voorzorg je e-mailaccount geblokkeerd. Door je wachtwoord te veranderen, is je account binnen 1 uur gedeblokkeerd.

    Hoe verander je je wachtwoord? Log in op Mijn Ziggo en verander daar je webmail wachtwoord.

    Lukt dit niet, neem contact op met onze klantenservice om je account weer vrij te geven. 
    Zit je in het buitenland? Bel dan Ziggo via de buitenlandlijn +31 881 212 817.

  • Heb je een virusscanner?

    Het onbewust poortscannen kan diverse oorzaken hebben. Hieronder geven we je een aantal mogelijkheden:

    • Het kan zijn dat je besturingssysteem niet up-to-date is. Zorg ervoor dat je besturingssysteem is voorzien van alle recente updates.
    • Misschien is je computer besmet met een virus. Daarom vragen we je om ervoor te zorgen dat je computer virusvrij is.

    Heb je een up-to-date virusscanner?

  • Veel mails via Ziggo Mail

    Er is een groot aantal e-mails verstuurd vanaf je Ziggo e-mailadres via Ziggo Mail. Je kunt maximaal 650 verschillende e-mails met maximaal 2000 geadresseerden per 24 uur versturen.

    Om overlast te voorkomen hebben we het versturen via Ziggo Mail geblokkeerd. Hoe zorg je voor deblokkering? We nemen het met je door.

    Heb je zelf een grote hoeveelheid e-mails verstuurd?

  • Je hebt misschien een virus

    Eén van je apparaten die verbonden is met internet is besmet met een virus. Een virus is een programma dat doelbewust schade probeert aan te richten aan een computer of persoonlijke gegevens probeert te stelen. Dit virus verspreidt zich via je internetverbinding naar andere internetgebruikers.

    Wat kun je zelf doen om dit te voorkomen? Allereerst is het belangrijk dat je besturingssysteem en virusscanner de nieuwste updates hebben.

    Heb je een up-to-date virusscanner?

  • Te veel e-mails via SSL

    Er is een groot aantal e-mails via SSL verstuurd met één van je e-mailadressen van Ziggo. Je verstuurt via een SSL-verbinding maximaal 2.500 verschillende e-mails met maximaal 10.000 geadresseerden per 24 uur.

    Wat is een SSL-verbinding?

    Een SSL-verbinding is een beveiligde internetverbinding. Als je e-mail verstuurt via een SSL-verbinding, log je in met je e-mailwachtwoord. Zo komen vertrouwelijke gegevens niet in verkeerde handen. Je kunt e-mail versturen via een SSL-verbinding wanneer je dit hebt ingesteld in je e-mailprogramma.

    Wijzig de volgende wachtwoorden om je gegevens veilig te stellen:

  • Internet of e-mail?

    Is er iets mis met je computer of de internet verbinding? Kies dan voor internet probleem oplossen. Gaat er iets mis met e-mail of logingegevens? Kies dan voor e-mail probleem oplossen.

  • Welk probleem wil je oplossen?

    Wanneer je account is gehackt betekend dit dat je persoonlijke inloggegevens zijn gestolen door internet criminelen. Door spam kunnen grote hoeveelheden e-mail worden verstuurd.

  • Welk probleem wil je oplossen?

    Een computervirus is een vorm van schadelijke software op je computer. Bij een poortscan wordt er gezocht naar een zwakke plek in de beveiliging van je computer.

  • Geen virus gevonden

    Helaas zijn niet alle virussen te vinden met een virusscanner. Wil je zeker weten dat je computer virusvrij is? Schakel dan professionele hulp in, of installeer je computer opnieuw.

  • Andere apparaten

    Heb je nog meer apparaten die verbonden zijn met internet? Bijvoorbeeld smartphones, tablets, wifi-routers of een server? Dit soort apparaten is ook vatbaar voor schadelijke software.

    Heb je nog andere apparaten die verbonden zijn met internet?

  • Schakel professionele hulp in

    Heb je geen probleem kunnen vinden met de antivirussoftware? Waarschijnlijk zit de schadelijke software dan goed verborgen op één van je apparaten. We raden je dan aan om professionele computerhulp in te schakelen.

  • Andere apparaten hersteld?

    Voor smartphones en tablets zijn ook antivirusproducten beschikbaar. Via de Google Playstore of Apple Appstore kun je deze downloaden.

    Heb je een thuisserver (NAS) of (wifi-)router? Deze apparaten zijn vaak vanaf het internet te benaderen. Zorg ervoor dat deze apparaten goed beveiligd zijn om misbruik te voorkomen. In de handleiding van de fabrikant staat beschreven hoe je dit doet.

    Heb je op andere apparaten een probleem gevonden en kunnen herstellen?

  • Schakel professionele hulp in

    Heb je geen probleem kunnen vinden met de antivirussoftware? Waarschijnlijk zit de schadelijke software dan goed verborgen op één van je apparaten. We raden je dan aan om professionele computerhulp in te schakelen.

  • Is alles gelukt?

    Is alles gelukt? Dan is je computer nu weer opgeschoond en kun je weer veilig en vertrouwd internetten.

    Houd je computer ook in de toekomst schoon. Update je virusscanner, firewall, besturingssysteem en router regelmatig. Zo blijf je veilig verbonden.