-
Check de lampjes op het modem
In de vorige stap heb je gecheckt of je netwerkkabel goed in het modem zit. Kijk nu naar de lampjes op de voorkant van het modem. Er hoort een lampje te knipperen die overeenkomt met de ethernetpoort waar de netwerkkabel op is aangesloten. Dit lampje heet Ethernet of LAN. Dit lampje knippert als er een verbinding is met het apparaat (bijv. je computer of router) waar het met deze kabel is verbonden.
Het lampje op je modem kan alleen knipperen als het apparaat waar deze mee is verbonden via netwerkkabel ook aan staat.
Zie je een LAN of Ethernet lampje knipperen op de voorkant van het modem?
-
Lampjes op Ziggo Mediabox XL
Als je een Mediabox XL (voorheen Horizon) als wifi-modem gebruikt, zie je in het display op welke zender de mediabox staat of je ziet de tijd in beeld. Als er iets mis is met de internetverbinding dan brandt er een offline lampje. Als je modem correct functioneert dan brandt er geen lampje.
Zie je een lampje met rode tekst offline branden?
-
Lampjes op het modem
Je hebt een modem met meerdere lamjes die aanstaan, uitstaan of kunnen knipperen. De eerste vier lampjes (Power, DS, US en Online) geven aan of het modem een internetsignaal goed heeft opgepikt. Deze lampjes horen constant te branden.
Branden de 4 lampjes continu (zonder te knipperen)?
-
Heb je dit modem?
Je hebt voor de Connectbox gekozen. Klopt dit? Ga dan verder met de installatie.
Twijfel je? Je kunt altijd op Vorige klikken en een andere keuze maken.
-
Welke Connectbox heb je?
-
Wifi-modem gecheckt?
Je modem krijgt een internetsignaal binnen en je hebt gecontroleerd of de internetkabel nog in je modem zit.
Ga verder met de checklist dan leggen we je uit hoe je het modem reset.
-
Wifi-modem gecheckt?
Je modem krijgt geen internetsignaal binnen. Ga verder met de checklist om dit probleem op te lossen. Dan leggen we je uit hoe je het modem reset.
-
Wifi-modem gecheckt?
Mooi! Je modem krijgt een internetsignaal binnen en je hebt gecontroleerd of de internetkabel nog in je modem zit. Ook knippert er een lampje op het modem voor de verbinding met netwerkkabel.
Ga verder met de checklist dan leggen we je uit hoe je het modem reset.
-
Check de netwerkkabel
Bij een bedrade verbinding met internet maak je gebruik van een netwerkkabel. Controleer of de netwerkkabel nog goed in je modem zit.
Heb je de routerfunctie in je modem uitgezet of staat je modem in bridge-modus? Dan is alleen ethernetpoort 1 actief.
-
Lampjes op de Connectbox
Op de voorkant van het modem staat een Ziggo logo. Daaronder is een statuslampje te zien. Deze kan in meerdere kleuren oplichten. Het modem krijgt een goed internetsignaal binnen als:
- het statuslampje onder het Ziggo logo wit brandt.
of als:
- het statuslampje onder het Ziggo logo wit brandt én er drie groene lampjes branden boven het Ziggo logo
Branden de juiste lampjes op de voorkant van de Connectbox?
-
Check of het wifi-modem goed is aangesloten
a.
Check de coaxkabel
Voor een goed werkend internetsignaal moet het wifi-modem juist met de kabel zijn aangesloten op de hoofdaansluiting van Ziggo. Dat is het punt waar de groene kabel je woning binnenkomt. Meestal is dat in de meterkast of, in oudere huizen, in de woonkamer.
Op de hoofdaansluiting zit een verdeler of versterker aangesloten. Vanaf deze verdeler of versterker gaat er een kabel naar het modem. Deze is meestal voorzien van een schroef- of steekverbinding. Sluit deze kabel aan op de DATA aansluiting van de verdeler of versterker. De andere kant van de kabel hoort goed vast te zitten op het modem.
Als je modem niet op deze manier is aangesloten, kan dat voor een slechte internetverbinding zorgen.
De manier waarop je modem is aangesloten op de hoofdaansluiting hangt af van je hoofdaansluiting. Op de ene hoofdaansluiting zit een verdeler en op de ander een versterker waarop het modem zit aangesloten.
Wil je weten of je modem juist is aangesloten op de hoofdaansluiting? Bekijk dan de eerste paar stappen van het Internet installeren stappenplan. Hierin leggen we uit hoe je het modem aansluit op de hoofdaansluiting.
b.
Controleer de stroomtoevoer
Controleer of de stekker van het modem nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.
Veel modems hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.
Is het lampje OFFLINE nu uit?
-
Check de netwerkkabel
Bij een bedrade verbinding met internet maak je gebruik van een netwerkkabel. Controleer of de netwerkkabel nog goed in je modem zit.
Heb je de routerfunctie in je modem uitgezet of staat je modem in bridge-modus? Dan is alleen ethernetpoort 1 actief.
-
Heb je dit modem?
Je hebt voor de Connectbox Giga gekozen. Klopt dit? Ga dan verder met de installatie.
Twijfel je? Je kunt altijd op Vorige klikken en een andere keuze maken.
-
Lampjes op de Connectbox Giga
Controleer de status van het licht van het modem. Het modem krijgt een goed internetsignaal binnen als de statuslamp wit brandt.
Brandt de lichtring van de Connectbox constant wit?
-
Zit de stekker in het stopcontact
a.
Controleer de stroomtoevoer
Controleer of de stekker van het modem nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.
b.
Controleer de aan-/uit knop
Modems hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.
Gaan de lampjes op het modem nu wel correct (zoals beschreven in de vorige stap) branden?
-
Check of het wifi-modem goed is aangesloten Connectbox Giga
a.
Check de coaxkabel
Voor een goed werkend internetsignaal moet het wifi-modem correct met de kabel zijn aangesloten op de hoofdaansluiting van Ziggo. Dat is het punt waar de groene kabel je woning binnenkomt. Meestal is dat in de meterkast of, in oudere huizen, in de woonkamer.
Op de hoofdaansluiting zit een verdeler of versterker aangesloten. Vanaf deze verdeler of versterker gaat er een kabel naar het modem. Deze is meestal voorzien van een schroef- of steekverbinding. Sluit deze kabel aan op de DATA aansluiting van de verdeler of versterker. De andere kant van de kabel hoort goed vastgeschroefd te zijn op het modem.
Als je modem niet op deze manier is aangesloten, kan dat voor een slechte internetverbinding zorgen.
Controleer ook of je vaste telefoon is aangesloten op telefoonaansluiting TEL 1.
b.
Controleer de stroomtoevoer
Controleer of de stekker van het modem nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.
Veel modems hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.
Blijft de lichtring op de Connectbox nu constant wit branden?
-
Check of het wifi-modem goed is aangesloten
a.
Check de coaxkabel
Voor een goed werkend internetsignaal moet het wifi-modem correct met de kabel zijn aangesloten op de hoofdaansluiting van Ziggo. Dat is het punt waar de groene kabel je woning binnenkomt. Meestal is dat in de meterkast of, in oudere huizen, in de woonkamer.
Op de hoofdaansluiting zit een verdeler of versterker aangesloten. Vanaf deze verdeler of versterker gaat er een kabel naar het modem. Deze is meestal voorzien van een schroef- of steekverbinding. Sluit deze kabel aan op de DATA aansluiting van de verdeler of versterker. De andere kant van de kabel hoort goed vastgeschroefd te zijn op het modem.
Als je modem niet op deze manier is aangesloten, kan dat voor een slechte internetverbinding zorgen.
Controleer ook of je vaste telefoon is aangesloten op telefoonaansluiting TEL 1.
De manier waarop je modem is aangesloten op de hoofdaansluiting hangt af van je hoofdaansluiting. Op de ene hoofdaansluiting zit een verdeler en op de ander een versterker waarop het modem zit aangesloten.
Wil je weten of je modem juist is aangesloten op de hoofdaansluiting? Bekijk dan de eerste paar stappen van het Internet installeren stappenplan. Hierin leggen we uit hoe je het modem aansluit op de hoofdaansluiting.
b.
Controleer de stroomtoevoer
Controleer of de stekker van het modem nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.
Veel modems hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.
Gaat het statuslampje op de Connectbox nu constant wit branden?
-
Check de lampjes op het modem
In de vorige stap heb je gecheckt of je netwerkkabel goed in het modem zit. Kijk nu naar de achterkant van het modem waar de netwerkkabel is aangesloten. Er hoort een lampje te knipperen bij de ethernetpoort waar de netwerkkabel in zit. Dit lampje knippert als er een verbinding is met het apparaat (bijv. je computer of router) waar het met deze kabel is verbonden.
Het lampje op je modem kan alleen knipperen als het apparaat waar deze mee is verbonden via netwerkkabel ook aan staat.
Zie je een lampje knipperen op de achterkant van het modem?
-
Je hebt een oud modem
Helaas bieden we op de website geen ondersteuning meer voor je modem.
Onze collega's van klantenservice helpen je graag verder.Twijfel je? Je kunt altijd op Vorige klikken en een andere keuze maken.
-
Hoe gebruik je de Mediabox XL?
Met de Mediabox XL (voorheen Horizon) kijk je naar digitale en interactieve televisie in je huiskamer. In sommige plaatsen in Nederland kun je de Mediabox XL ook gebruiken als modem voor internet en bellen.
Gebruik je de Mediabox XL (Horizon) ook voor internet en bellen of heb je daar een los modem voor aangesloten?
-
Selecteer hieronder je wifi-modem
-
Heb je een los modem of gebruik je de Mediabox XL (voorheen Horizon Mediabox) als modem? En werkt je bekabelde verbinding niet goed? Controleer hier of de juiste lampjes op het apparaat branden.
Selecteer hieronder je modem
-
Zit de stekker in het stopcontact
a.
Controleer de stroomtoevoer
Controleer of de stekker van het modem nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.
b.
Controleer de aan-/uit knop
Modems hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.
Gaan de lampjes op het modem nu wel correct (zoals beschreven in de vorige stap) branden?
-
Check of de coaxkabel goed is aangesloten
De lampjes branden niet zoals het hoort
Meestal betekend dit dat er een signaal probleem is. Dat kan door een storing komen of door een probleem met de aansluiting van de coaxkabel. Is er geen storing bekend? Check dan de coaxkabel.
a.
De plaats van het modem
Voor een goed werkend internetsignaal moet het modem aangesloten zijn op de hoofdaansluiting van Ziggo. Dat is het aansluitpunt waar het signaal van Ziggo met een groene kabel je woning binnenkomt. Meestal is dat in de meterkast of, in oudere huizen, in de woonkamer.
b.
Hoofdaansluiting
Op de hoofdaansluiting zit een verdeler aangesloten. Vanaf deze verdeler gaat er een coaxkabel rechtstreeks naar het modem. Zorg dat alles stevig vast zit.
Als je modem niet op deze manier is aangesloten, kan dat voor een slechte internetverbinding zorgen.
Wil je weten of je modem juist is aangesloten op de hoofdaansluiting? Bekijk dan de eerste paar stappen van het Internet installeren stappenplan. Hierin leggen we uit hoe je het modem aansluit op de hoofdaansluiting.
c.
Coaxkabel
Gebruik de coaxkabel die je van Ziggo bij het modem hebt gekregen. Let er verder op dat je de coaxkabel niet in hele scherpe bochten buigt.
d.
Modem aansluiten
Aan de kant van het wifi-modem heeft de coaxkabel een ander type stekker (f-connector). Bij deze stekkers is de kern in het midden van de coaxkabel zichtbaar. Pas bij het aansluiten op dat deze niet krom buigt.
e.
Goed vast
Sluit de coaxkabel aan op het modem en zorg dat de stekker stevig vast zit.
f.
Aansluiting gecheckt
Je hebt de aansluiting van het modem gecontroleerd. Zet het modem weer aan, wacht twee minuten.
Gaan de lampjes nu correct branden (zoals beschreven in de vorige stap)?
-
Zit de stekker in het stopcontact
a.
Controleer de stroomtoevoer
Controleer of de stekker van het modem nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.
b.
Controleer de aan-/uit knop
Modems hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.
Gaan de lampjes op het modem nu wel correct (zoals beschreven in de vorige stap) branden?
-
Check of de coaxkabel goed is aangesloten
De lampjes branden niet zoals het hoort
Meestal betekend dit dat er een signaal probleem is. Dat kan door een storing komen of door een probleem met de aansluiting van de coaxkabel. Is er geen storing bekend? Check dan de coaxkabel.
a.
De plaats van het modem
Voor een goed werkend internetsignaal moet het modem aangesloten zijn op de hoofdaansluiting van Ziggo. Dat is het aansluitpunt waar het signaal van Ziggo met een groene kabel je woning binnenkomt. Meestal is dat in de meterkast of, in oudere huizen, in de woonkamer.
b.
Hoofdaansluiting
Op de hoofdaansluiting zit een verdeler aangesloten. Vanaf deze verdeler gaat er een coaxkabel rechtstreeks naar het modem. Zorg dat alles stevig vast zit.
Als je modem niet op deze manier is aangesloten, kan dat voor een slechte internetverbinding zorgen.
Wil je weten of je modem juist is aangesloten op de hoofdaansluiting? Bekijk dan de eerste paar stappen van het Internet installeren stappenplan. Hierin leggen we uit hoe je het modem aansluit op de hoofdaansluiting.
c.
Coaxkabel
Gebruik de coaxkabel die je van Ziggo bij het modem hebt gekregen. Let er verder op dat je de coaxkabel niet in hele scherpe bochten buigt.
d.
Modem aansluiten
Aan de kant van het wifi-modem heeft de coaxkabel een ander type stekker (f-connector). Bij deze stekkers is de kern in het midden van de coaxkabel zichtbaar. Pas bij het aansluiten op dat deze niet krom buigt.
e.
Goed vast
Sluit de coaxkabel aan op het modem en zorg dat de stekker stevig vast zit.
f.
Aansluiting gecheckt
Je hebt de aansluiting van het modem gecontroleerd. Zet het modem weer aan, wacht twee minuten.
Gaan de lampjes nu correct branden (zoals beschreven in de vorige stap)?