Overstapservice en nummerbehoud

Het ministerie van Economische Zaken en diverse internetproviders hebben afgesproken dat klanten die van provider willen veranderen, eenvoudig kunnen overstappen. Die afspraak houdt in dat de nieuwe provider voor jou de overstap minimaal binnen 30 en maximaal binnen 90 dagen regelt en je huidige internet-, telefonie- en tv-abonnement opzegt.

Dankzij dat overstapproces voorkom je zo veel mogelijk dubbele abonnementskosten en ben je ervan verzekerd dat je niet zonder diensten komt te zitten.

Status van de overstap
Als Ziggo de overstap voor je afhandelt, houden we je tijdens het overstapproces per e-mail op de hoogte van de vervolgstappen in het proces. Daarvoor gebruiken we het e-mailadres dat je hebt doorgegeven tijdens de bestelling van je diensten.

Voorwaarden voor gebruik Overstapservice

Je kunt de Overstapservice gebruiken als:

  • je huidige provider de overstapservice ondersteunt
  • je bij je huidige provider ten minste een internetabonnement hebt
  • je een abonnement aanvraagt op hetzelfde adres als waar je huidige provider je dienst(en) levert
  • de overstapdatum minimaal 30 dagen en maximaal 90 dagen in de toekomst ligt

Op je persoonlijke pagina op de website van je huidige provider zie je welke diensten er worden opgezegd als je de Overstapservice gebruikt. We raden je aan dat te controleren, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Deelnemende providers
Onderstaande providers zijn aangesloten bij de Overstapservice in het verzorgingsgebied van Ziggo:

  • Ziggo
  • KPN
  • Lijbrandt (geen Lijbrandt Telecom)
  • Online (voormalig Wanadoo)
  • Tele2 (en Alice)
  • Telfort en Telfort Glasvezel
  • Vodafone (alleen abonnementen Bellen Vast)
  • XMS
  • XS4ALL

Let op: als je provider hier niet bij staat, kun je de Overstapservice niet gebruiken. Om over te stappen naar Ziggo heb je het contractnummer van je huidige provider nodig.

Overstapservice gebruiken

Hoe lang duurt het voordat ik overgestapt ben?
De providers die deelnemen aan de Overstapservice hebben onderling afgesproken om een overstap in minimaal 30 en maximaal 90 dagen voor je te regelen, afhankelijk van je wensen. Zodra je aanvraag bij ons binnen is, verwerken we je order zodat je al voor de gewenste overstapdatum je Ziggo diensten kunt gebruiken. We informeren je per e-mail over de verwerking, de opzegging bij je huidige provider en de geplande overstapdatum.

Direct overstappen is niet mogelijk, de gewenste overstapdatum moet altijd minimaal 30 dagen en maximaal 90 dagen in de toekomst liggen. Wil je eerder gebruikmaken van de Ziggo diensten, dan kun je ervoor kiezen niet gebruik te maken van de Overstapservice en je huidige abonnement zelf op te zeggen.

Hoe voorkom ik dubbele abonnementskosten?
We raden je aan om zelf te kijken naar de opzegtermijn en de andere voorwaarden bij je huidige provider. Kies je een overstapdatum waarop je huidige contract nog loopt, dan brengt je huidige provider mogelijk een afkoopsom in rekening. Ziggo zorgt ervoor dat de ingangsdatum van je nieuwe abonnement en de opzegging van je oude abonnement goed op elkaar aansluiten, om dubbele abonnementskosten zo veel mogelijk te beperken. Ziggo heeft geen invloed op een mogelijke afkoopsom.

Hoe voorkom ik dat ik geen diensten heb tijdens het overstappen?
We raden je aan om je nieuwe Ziggo diensten minimaal vier weken voor het einde van je huidige contract te bestellen. Je hebt dan twee weken de tijd om je oude en nieuwe diensten te verwisselen. Zo blijf je altijd internetten, bellen en/of tv-kijken. Dat betekent wel dat je gedurende deze periode dubbele abonnementskosten hebt, omdat je betaalt voor zowel je oude als je nieuwe abonnement.

Kan ik mijn nummer behouden als ik overstap naar Bellen van Ziggo?
Ja, als je overstapt naar Bellen van Ziggo kun je je oude telefoonnummer behouden. Als je internet, bellen en tv in één pakket hebt, kun je de Overstapservice gebruiken. Maak je niet gebruik van de Overstapservice, dan dien je de machtiging voor nummerbehoud in te vullen om je huidige telefoonnummer te behouden.

Let op: heb je een abonnement bij Atlantic Telecom, Scarlet of Pretium (aanbieders van carrier (pre)select of WLR), dan kan Ziggo de opzegging van je oude telefonieabonnement niet altijd regelen. We raden je aan om bij je provider te informeren wat de beëindigingsvoorwaarden zijn. Het kan namelijk zijn dat je abonnementskosten blijft betalen aan je oude provider totdat je zelf de opzegging doorgeeft. Ziggo heeft hier helaas geen invloed op.

Kan ik mijn ISDN-nummers meenemen als ik overstap?
Als je ISDN hebt, kun je voor je eerste lijn het ISDN-hoofdnummer meenemen als je wilt overstappen naar Ziggo. Voor een eventuele tweede lijn kun je een van de andere nummers meenemen.

Kan ik mijn e-mailadres van Ziggo behouden als ik overstap naar een andere provider?
Het is niet mogelijk om je Ziggo e-mailadres (bijvoorbeeld ...@ziggo.nl of ...@upcmail.nl) te houden als je internet bij Ziggo opzegt.

Moet ik de Overstapservice gebruiken als ik ga verhuizen?
Als je al klant bent bij Ziggo en je gaat verhuizen, dan kun je de Overstapservice niet gebruiken. Maak dan gebruik van de Ziggo Verhuisservice. Daarmee regel je snel en eenvoudig dat al je aansluitingen werken zodra je verhuisd bent.

Kan ik de Overstapservice gebruiken als ik al diensten besteld heb?
Het is helaas alleen mogelijk om aan te geven dat je de Overstapservice wilt gebruiken op het moment van de aanvraag. Nadat je een bestelling hebt geplaatst kun je de Overstapservice niet meer gebruiken.

Gegevens en opzegtermijn huidige provider

Als je de Overstapservice gebruikt omdat je wilt overstappen op de diensten van Ziggo, dan heb je de opzegtermijn en het contractnummer van je huidige provider nodig.

Log in op je persoonlijke pagina op de website van je huidige provider en zoek deze gegevens op. Zo controleer je:

  • wat de einddatum van je contract is
  • of voortijdige contractbeëindiging kosten met zich meebrengt
  • met welke zaken je rekening moet houden bij het overstappen
  • wat je contractnummer is, dat Ziggo nodig heeft om de opzegging te verzorgen (ook wel klantnummer, contract-ID of ContractID genoemd)

Let op: als je contract niet direct opzegbaar is kan je huidige provider kosten in rekening brengen als je voortijdig je contract beëindigt. We raden je daarom aan om je huidige contract te bekijken en de opzegtermijn te controleren voordat je diensten aanvraagt bij Ziggo. Hiermee voorkom je dubbele kosten.

Hoe wordt mijn huidige contract beëindigd?
Als je de Overstapservice gebruikt, sturen we je overstapverzoek voor internet of telefonie naar je huidige provider, en zorgen we ervoor dat je contract wordt beëindigd. Je hoeft dan zelf geen actie meer te ondernemen voor de overstap.

Wil je slechts een deel van je huidige diensten/pakket bij je huidige provider opzeggen, dan zul je zelf je abonnement bij je huidige provider moeten opzeggen. Voor de overstap heb je het contractnummer bij je huidige provider nodig, en de einddatum van het contract. Zodra je contract is opgezegd, ontvang je van je oude provider een bevestiging van de opzegging.

Let op: wil je overstappen met je vaste telefonieabonnement? Dan moet je deze dienst bij sommige providers zelf opzeggen.

Hoe wordt mijn huidige telefonieabonnement opgezegd?
Je huidige abonnement op vast bellen wordt opgezegd met de Overstapservice als je je huidige telefoonnummer wilt behouden en als je dat tijdens de bestelling aangeeft.

Heb je een abonnement bij Atlantic Telecom, Scarlet, Tele2 of Pretium (aanbieders van carrier (pre)select of WLR)? Dan kan Ziggo de opzegging van je oude telefonieabonnement niet altijd regelen. We raden je aan om bij je provider te informeren wat de beëindigingsvoorwaarden zijn. Het kan namelijk zijn dat je abonnementskosten blijft betalen aan je oude provider totdat je zelf de opzegging doorgeeft. Wij hebben daar geen invloed op.

Contractgegevens huidige provider opzoeken

Hieronder lees je per deelnemende provider waar je je opzegtermijn en contractnummer vindt. Bel je om deze gegevens op te vragen, geef dan bij je huidige provider aan dat je het nummer nodig hebt waarmee je kunt overstappen.

KPN Glasvezel
Om over te stappen vanaf KPN Glasvezel heb je een 9- of 10-cijferig contract-ID nodig. Dat nummer is gelijk aan je klantnummer. Doorloop onderstaande stappen om je contract-ID te achterhalen:

  1. Ga naar kpnglasvezel.nl/mijncontract en log in.
  2. Klik in de groene balk op [Mijn gegevens].
  3. Je vindt je contract-ID bij 'Mijn contractgegevens' onder 'Klantnummer'.

Vraag je het contract-ID liever telefonisch op, bel dan naar 0800-0412.

Telfort
Om over te stappen vanaf Telfort heb je een Contract ID of contractnummer nodig dat bestaat uit 8 cijfers. Je vindt dit nummer door onderstaande stappen te volgen:

  1. Ga naar telfort.nl/mijncontract en log in.
  2. Klik op [Naar Mijn Telfort internet].
  3. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op [Login].
  4. Klik in het volgende scherm onder 'Mijn abonnement' op [Mijn abonnement en contract].
  5. Je vindt het benodigde nummer onderaan, onder 'Contractgegevens'.

Je kunt ook bellen met Telfort, via telefoonnummer 0900-9596.

Telfort Glasvezel
Om over te stappen vanaf Telfort Glasvezel heb je je klantnummer nodig, dat bestaat uit 10 cijfers en begint altijd met een 1. De klant vindt dit nummer als volgt:

  1. Ga naar telfort.nl/Persoonlijk/Glasvezel.htm
  2. Klik rechts bovenin op [Mijn Telfort] en kies voor 'Inloggen Mijn Glasvezel'.
  3. Vul je persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op [Inloggen].


Online
Je klantnummer of contractnummer bestaat uit 8 cijfers, of uit de kleine letter w gevolgd door 7 cijfers. Je achterhaalt dit nummer als volgt:

  1. Ga naar Mijn Online.nl en log in.
  2. Klik onder 'Gegevens & Factuur' op [+Meer] en vervolgens op [Abonnementen overzicht bekijken].
  3. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op [Ga verder].
  4. Klik op de volgende pagina op [Bekijk uw overstapgegevens].
  5. In het overzicht dat nu wordt getoond vind je je contractnummer onder 'Abonnementgegevens'.

Als je liever belt voor het contractnummer, bel dan naar 0900 9515.

Tele2 (en Alice)
Doorloop onderstaande stappen om je ContractID voor Tele2 of Alice te achterhalen:

  1. Ga naar tele2.nl/mijncontract en log in.
  2. Kies voor het product 'TV, Internet en/of bellen'. Vul vervolgens je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op [Login].
  3. Klik onder 'Uw persoonlijke gegevens' op [Overstap gegevens].
  4. In het overzicht van je gegevens dat nu getoond wordt, vind je het nummer dat je nodig hebt om over te stappen achter 'ContractID'.

Bellen om het ContractID op te vragen doe je naar 020 75 44 444.

Vodafone Thuis
Ga voor meer informatie naar de website van Vodafone of bel 0900-0940.

XMS BV
Het contractnummer van XMS kan elk nummer vanaf 1 zijn en is maximaal 8 cijfers lang. Doorloop onderstaande stappen om dit nummer te achterhalen:

  1. Ga naar xms.net/mijncontract en log in.
  2. Klik bovenin op [mijn contract].
  3. In het volgende scherm zie je je contractnummer bij de informatie onder 'Gegevens contract'.

Bellen om het contractnummer op te vragen, kan naar 088 555 2555.

Lijbrandt
Het contractnummer van Lijbrandt bestaat uit 1 tot maximaal 8 cijfers. Je vindt dit nummer als volgt:

  1. Ga naar lijbrandt.nl/mijncontract en log in.
  2. Klik op [Mijn contract].
  3. Je vindt het contractnummer bij de informatie 'Gegevens contract'.

Je kunt bellen om het contractnummer op te vragen: 099 555 2522.

Let op: Lijbrandt Telecom doet niet mee aan de Overstapservice, dit is een ander bedrijf dan Lijbrandt.

XS4ALL
Je contract-ID voor XS4ALL bestaat uit de letters xs, gevolgd door 6, 7 of 8 cijfers. Je achterhaalt dit nummer als volgt:

  1. Ga naar xs4all.nl/mijncontract en log in.
  2. Klik achter 'Contract-ID' op [Contract-ID] aanvragen.
  3. Je krijgt nu het contract-ID dat je nodig hebt voor de Overstapservice te zien.

Je kunt ook bellen naar 020 398 7666 om het Contract-ID op te vragen.

Klacht indienen over de Overstapservice

Voor klachten over je oude provider kun je contact opnemen met je oude provider. Voor klachten met betrekking tot de dienstverlening van Ziggo kun je contact opnemen met onze Klantenservice.

Als je klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, kun je een geschil indienen bij de geschillencommissie elektronische communicatiediensten (ECD). Dit kun je doen tot 3 maanden na het ontstaan van het uit de klacht voortkomende geschil.

De adresgegevens van de geschillencommissie ECD zijn:

Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Telefoon 070-3105310
Fax 070-3658814

Aanvullende informatie is te vinden op de website van De Geschillencommissie. Op de behandeling van de klacht is het reglement van de Geschillencommissie Telecommunicatie van toepassing.

 

Opzegtermijn en contractperiode
Zoek je informatie over je opzegtermijn of je contractperiode? Kijk bij
opzeggen.

 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo