Veranderingen in Formule 1

Veranderingen in Formule 1

Bekijk de top 5 belangrijkste veranderingen van seizoen 2018

De nieuwe regels voor het Formule 1-seizoen 2018 zijn niet zo ingrijpend als die van seizoen 2017. Toch heeft een aantal wijzigingen vrij grote impact. 

1. De Halo is er

De opvallendste en meest omstreden wijziging aan de wagens van dit jaar is ongetwijfeld die van de Halo. De cockpitbeschermer geeft de wagens de vorm van een teenslipper en is door de meeste fans en coureurs gehaat. De FIA betoogt dat de extra beugel op de cockpit er is voor de veilgheid van de coureurs. Het moet ongelukken met zwaar hoofdletsel voorkomen.

2. Geen sharkfins en T-wings meer

Teams zoeken altijd naar ‘loopholes’ in de reglementen voor meer tijdwinst. In 2017 leverde dat het volgende op: rechtopstaande koelkastdeuren op de motor-cover (sharkfins) en tv-antenne-achtige T-wings vlak voor de achtervleugel. De FIA vond dat niet mooi en heeft die gaatjes in de reglementen dus dichtgekit.  

3. Nog meer banden

Vorig jaar kregen de teams van leverancier Pirelli de keuze uit drie soorten droogweerbanden per weekend. Dat is niet veranderd. Wél heeft Pirelli nog wat extra compounds aan de keuzemogelijkheid toegevoegd. Nieuw dit jaar zijn de roze hypersoft en de oranje superhard band. Gebleven zijn de paarse ultrasoft, de supersoft (rood), gele soft, de witte medium en de blauwe harde band. Het doel is zo om de races nog spannender te maken. Meer pitstops en meer strategie-verschillen zouden meer spektakel op moeten leveren.

En oh ja; als het regent, zijn er natuurlijk ook nog de groene intermediate en de blauwe full-wets om al te spectaculaire glijpartijen te voorkomen.

GP Monaco bocht
4. Nog maar drie motoren per seizoen

Het is de motorleveranciers geraden dat ze betrouwbare motoren bouwen dit jaar, want de teams mogen per auto maar drie motoren voor de 21 races gebruiken. Vorig jaar waren dat er nog vier en dat was voor bijvoorbeeld Renault (arme Max Verstappen) en Honda al een uitdaging waar ze voor zakten. Het leverde de teams waarvoor Renault en Honda leverden talloze gridstraffen op.

De reden voor de omstreden regelwijziging? De kosten moeten omlaag in de Formule 1 en motoren zijn nou eenmaal peperduur. De vrees bestaat alleen dat het de teams die het vorig jaar al beter voor elkaar hadden (lees; het dominante Mercedes) alleen maar meer in de kaart zal spelen.     

5. Gridpenalty’s beter te volgen

Het slechte nieuws is dat de gridpenalty’s ook in 2018 niet verdwijnen. Het goede nieuws is dat het beter te volgen zou moeten zijn wie welke straf krijgt. Voor de fans wordt het dus duidelijker hoe de startopstelling eruit komt te zien.

Vorig jaar kregen bijvoorbeeld McLaren-Honda coureurs Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne soms het onmogelijke aantal van 45 plekken of meer aan hun broek. Nu staat iemand met meer dan 15 plekken straf automatisch achteraan. Als er meerdere coureurs met dezelfde straf zijn, telt de volgorde. Dus als je als laatste delen uit je motor wisselt, ben je ook de laatste in de rij. 

Formule 1 safety car
Ben jij een Formule 1-rookie?

Een ‘meatball’ vlag? Safety car? Ehm, help?! Ben jij een Formule 1-beginner? Geen zorgen, we zetten de belangrijkste Formule 1-weetjes op een rij.