Virtueel vrienden met de wereld

De 9 meest gebruikte social media-diensten in Nederland

Spreek jij voor corona je vrienden en familie alleen maar in het echt? Dan is deze tijd zwaar voor je. Miljoenen Nederlanders zitten sinds jaar en dag op ‘social media’, en maken dus online verbinding met elkaar, via Facebook, Twitter en veel andere diensten. Ken je ze nog niet (allemaal)? We hebben de populairste op een rijtje gezet.

Eerst de cijfers

Met afstand de meest gebruikte social media zijn Whatsapp en Facebook, al is de groei er daar wel uit. Grootste groeier is Instagram, gevolgd door de wat oudere social media Twitter en LinkedIn. Onder jongeren zijn vooral Instagram, YouTube en nieuwkomers Snapchat en TikTok populair. De statistieken beginnen met tellen in de categorie 15-19 jaar, maar opvallend is hoe jong de gebruikers van TikTok zijn. De dienst is het populairst in de groep 9-14 jaar. Al vanaf 6 jaar beginnen de kinderen met TikTok.

 

Nl gebruikers (2020, in mln)

Gem leeftijd

+/- (%)

Whatsapp

9,3

15-64 jr

+ 2 %

Facebook

7,1

20-64 jr

+ 4 %

Instagram

3,4

15-39 jr

+ 29 %

YouTube

2,8

15-19 jr

+ 14 %

Snapchat

1,5

15-19 jr

+ 17 %

Twitter

1,1

15-64 jr

+ 25 %

LinkedIn

0,77

20-64 jr

+ 27 %

Pinterest

0,71

20-80+ jr

- 2 %

TikTok

0,28

15-19 jr

 

Bronnen: Newcom / 2bfound.nl

1. WhatsApp

Deze berichtendienst is lijkt op sms, maar je kunt groepen maken waarin je berichten, foto’s, filmpjes en links kunt delen. Hij is voor iedereen die makkelijk contact wil houden met vrienden en familie.

Steeds meer bedrijven maken het mogelijk om via Whatsapp contact met ze te hebben. En Whatsapp heeft de laagste drempel voor contact, omdat het zo simpel is als een sms sturen. Via wifi of je databundel, dus het kost niets extra. Pas op wanneer je opeens op een vreemd nummer een Whatsapp-bericht van je kind ontvangt. Goede kans dat je dan met een oplichter spreekt.

WhatsApp
Facebook

2. Facebook

Op het nog steeds zeer populaire Facebook lees of plaats je berichten over jezelf en waar je enthousiast over bent. Je volgt vrienden, familie, bedrijven en lokale ondernemers. Daarnaast kun je chatten en zijn er heel veel besloten groepen die veel gebruikt worden.

Jongeren zijn een beetje klaar met Facebook, zeker toen hun ouders er ook opeens gebruik van gingen maken. Niet iedereen is heel blij met Facebook. Het weet wel heel erg veel van je als je actief bent op het medium. En Facebook is verslavend. Je blijft scrollen.

3. Instagram

Je deelt je eigen foto’s en video’s makkelijk vanaf je eigen mobiel met iedereen die jou volgt. De app heeft allemaal handige filters die je foto’s nog mooier maken. Wereldsterren en vooral influencers posten veel en graag op Instagram en maken hun posts makkelijk vindbaar door hashtags.

Instagram groeit nog erg in Nederland. De doelgroep is jong, maar ook steeds meer ouders hebben Instagram ontdekt. De kans bestaat dus dat jongeren het er voor gezien houden. Je maakt tegenwoordig zulke mooie foto’s en video’s met je smartphone, dus Instragram is een feest voor het oog.

Instagram
YouTube

4. YouTube

Grootste verzameling video’s op internet. Verzin maar een onderwerp en er zijn video’s over op YouTube, waar je vaak ook op kunt reageren. Of plaats je eigen video’s en deel ze met de wereld. Alleen al voor het kijken van alle video’s op YouTube heb je honderden mensenlevens nodig. Ook YouTube is erg verslavend, en biedt steeds meer filmpjes over de onderwerpen waar je al naar gezocht hebt. Je kunt zo makkelijk in je eigen wereldje verstrikt raken.

5. Snapchat

Bij de start was Snapchat een foto- en videodienst, waarvan het belangrijkste kenmerk is dat de foto’s en video’s maar kort te zien zijn voor de ontvangers. Het is inmiddels uitgebreid met andere opties. Jongeren blijken alle rare augmented reality-filters (hondenoren en neus geprojecteerd op je selfie-filmpje!) heel erg grappig te vinden. En het vluchtige, tijdelijke, spreekt de jonge gebruikers erg aan. Er zullen mensen zijn die dat vluchtige heel oppervlakkig en vervelend vinden. Voor hun is er Facebook.

Snapchat
Twitter

6. Twitter

Bekendste korteberichtendienst waarbij je mensen en instanties kunt volgen. Twitter is het medium voor nieuwsjunks en voor andere nieuwsgierige mensen die de media en celebrities volgen. Vaak weet je als eerste het laatste nieuws, al is dat soms foutengevoelig, en heel veel leuke mensen plaatsen berichten. Ook fijn: de webcare van veel bedrijven reageert doorgaans heel snel op Twitter. Omdat je anoniem kunt zijn op Twitter zie je dat de beschaving een dun laagje is. Er is ook vaak een verschil tussen de echte wereld en de Twitter-werkelijkheid.

7. LinkedIn

Je professionele online netwerk voor al je collega’s, oud-collega’s en zakenrelaties. Je kunt vacatures vinden en cv’s van iedereen die je volgt en berichten plaatsen. Het is hét medium voor iedereen die werkt of werk zoekt en erg handig om je werkrelaties bij de hand te hebben. Niet iedereen is blij dat de berichten de laatste tijd niet altijd werk-gerelateerd zijn. Maar het blijft leuk om weer contact te vinden met je oud-collega’s, of die nieuwe baan waar je naar op zoek was.

LinkedIn
Pinterest

8. Pinterest

Iedereen die een digitaal prikbord zoekt om interesses te delen, komt uit op Pinterest. Je kunt meerdere prikborden aanleggen over verschillende onderwerpen. Je ziet dan vooral foto’s, soms video’s, van de interessegebieden van een deelnemer. De doelgroep is breed: jong en oud pint. En tweederde van de Pinteresters is vrouw. Je vindt er dan ook erg veel prikborden over mode en huisinrichting. In Nederland is de groei er een beetje uit.

9. TikTok

Met de kortevideodienst TikTok deel je leuke dansjes, grappige filmpjes of andere dingen waar je goed in bent. Filmpjes zijn vaak maar 15 seconden, en maximaal een minuut. Jongeren en kinderen vinden dat erg leuk om te doen. Bedrijven en artiesten die zich op hen richten zijn daarom ook erg actief op TikTok. Filmpjes gaan makkelijk viral en worden door mensen van over de hele wereld nagedaan.

Het is een vrolijk medium. Maar omdat zoveel jongere kinderen op TikTok zitten is het belangrijk dat de ouders extra opletten of de content wel geschikt is.

TikTok